Hashtag jest najczęściej używanym znakiem na Instagramie i jednym z najpopularniejszych znaków na świecie. Nie dziwi to już nikogo. Codziennie w mediach społecznościowych pojawiają się miliony postów, opatrzonych różnymi hashtagami. Znak # stał się powszechną formą komunikacji nie tylko indywidualnych użytkowników, którym zależy na uporządkowaniu i zwiększeniu zasięgu udostępnianej treści. Moc hashtagów wykorzystywana jest przez także przez największe marki, które z kolei w prosty sposób mogą dotrzeć do swoich materiałów. Jak korzystać z dobrodziejstw hashtagów i nie popełniać błędów przy ich dodawaniu?

O co chodzi z „kratką”? 

Symbol #, zanim stał się popularny na Instagramie, stosowany był w informatyce do podkreślania ważności danego znaczenia i natychmiastowego włączenia trybu adresowania. Później hashtagiem zaczęto oznaczać kanały w sieciach IRC. Aż w 2007 roku, Chris Messin, pracownik Google’a, wpadł na pomysł wprowadzenia tego systemu do grupowania treści na Twitterze. Użytkownicy ówczesnego bloga, zaczęli używać # i grupować tweety na przełomie 2009 i 2010 roku.

Po co nam hashtagi?

Hashtagi to słowa kluczowe grupujące treści wokół jednego tematu. Są używane najczęściej na Instagramie i Twitterze. Dzięki nim możemy przebrnąć przez ogromną ilość treści, przepływającą przez media społecznościowe każdego dnia. W prosty sposób możemy też grupować zdjęcia lub poszukiwać informacji na określony temat.

Najczęstsze błędy przy dodawaniu #

Jak widać używanie słów kluczy na Instagramie ma wiele zalet. Niestety, jak to zwykle bywa, nie może obejść się bez pułapek. Nieprawidłowe wykorzystanie hashtagów może spowodować efekt odwrotny do zamierzonego.
Poniżej garść informacji, jak nie dodawać hashtagów, które przydadzą się nie tylko nowym użytkownikom! Bo właśnie na podstawie popełnianych już błędów wiadomo, czego się wystrzegać po wstawieniu znaku #. 

Niepoprawna pisownia

Zdarza się, że wprowadzamy bardzo długi zwrot lub nazwę, a stąd już tylko krok do pomyłki i popełnienia literówki. Błędów językowych należy się też wystrzegać przy wprowadzaniu słów w języku obcym. Warto sprawdzać pisownię danego słowa. Nawet dwa razy. Kolejny błąd to zastosowanie spacji pomiędzy symbolem # a samym słowem, które spowoduje, że hashtag nie zadziała i nie trafi do obiegu.

Najpopularniejsze słowa

Wstawianie tylko popularnych hashtagów nie zawsze daje oczekiwane rezultaty. Prawdą jest, że przez chwilę nasze posty mają większe zasięgi i otrzymujemy lajki od wielu osób. Ale właśnie tylko przez chwilę. I tylko od przypadkowych osób. Później nasze materiały giną w gąszczu ogromnej ilości innych zdjęć i postów, opatrzonych tym samym hashtagiem.

Niedopasowanie do treści

Wśród hashtagów używanych na Instagramie występują te mniej i bardziej popularne. Zanim jednak użyje się jakiegokolwiek, warto wiedzieć, co opisuje lub sprawdzić do jakiego zdjęcia pasuje. Dodaniem hashtagu niepasującego do zdjęcia lub treści można narazić się na niezadowolenie osób zainteresowanych daną kategorią, a nawet niemiłe komentarze.

Brak nowych i oficjalnych hashtagów

Eksperymentowanie z hashtagami pozwala sprawdzić czy dany hashtag będzie funkcjonował albo jakimi innymi słowami można opisać udostępniane treści. Dzięki temu odświeżymy nasz słownik słów kluczowych i co ważne nie zanudzimy naszych obserwatorów. Tworzenie oficjalnych hashtagów przy okazji ważnych wydarzeń i eventów, pozwala uniknąć nieporozumień związanych z korzystaniem z wielu różnych hashtagów. Dzielenie się treścią z oficjalnym hashtagiem zwiększa prawdopodobieństwo zainteresowania naszym wydarzeniem, a także pozwala na szybko dotrzeć do udostępnianych materiałów.

Brak lokalizacji

Dzięki dodawaniu lokalizacji i oznaczaniu zdjęć w miejscu ich wykonania, można trafić do użytkowników związanych z daną lokalizacją lub zainteresowanych konkretnym miejscem. Warto też oznaczyć lokalizację przy ważnych wydarzeniach związanych z danym miejscem.

Ilość hashtagów

Wstawianie kilkudziesięciu hashtagów wydaje się być prostym sposobem na zwiększenie odbioru dodawanej treści i łatwe zdobycie lajków. Nic bardziej mylnego. Post z 30 hashtagami (taki jest max. na Instagramie) zaburza odbiór komunikatu. Często jest też ignorowany przez użytkowników i traktowany jako spam. Z kolei nie stosując na Instagramie hasztagów, traci się szansę, aby zostać odkrytym przez nowe osoby. Jeśli nie chcesz przytłaczać zdjęcia tekstem i hashtagami, zawsze możesz dodać w komentarzu kilka hasztagów związanych z udostępnioną treścią.

Brak analizy

Tworząc nowe hashtagi warto obserwować ich rozwój i dalsze użycie. Analiza pomiaru zasięgu jest szczególnie istotna przy działaniach marketingowych w konkretnych kampaniach, ale też do obserwacji konkurencji. Dobrze jest sprawdzić dokąd zawędrowały dane hashtagi i czy nie są używane w niewłaściwym kontekście.

Jak widać, dodawanie hashtagów wcale nie jest takie oczywiste, ponieważ nie zawsze działają w taki sposób, jak nam się wydaje. Ważne jest jednak, aby wiedzieć, jak nie dodawać hashtagów, unikać wyżej wymienionych błędów i nie lekceważyć siły #, który pomaga w grupowaniu, dotarciu do treści oraz zwiększeniu zasięgu postów.