Konkursy na Facebooku to wciąż popularna forma promocji dla fanpage’a. Na portalu Zuckerberga mamy możliwość przeprowadzenia wielu form konkursów. Wciąż popularne są konkursy na “kreatywną odpowiedź”, ale spotykamy też coraz więcej form fotograficznych czy nawet plastycznych. Co trzeba wiedzieć przed uruchomieniem jakiegokolwiek konkursu? Zapraszamy do lektury.

Konkursy na Facebooku – po co mi to?

Małe przedsiębiorstwa często niechętnie korzystają z możliwości, jakie oferują konkursy. Na taki stan rzeczy składa się wiele czynników, ale jednym z nich, o którym należy wspomnieć, są finanse. Posty konkursowe często są sponsorowane, co wiąże się z wydatkami. Ponadto – aby promocja spotkała się z dużym zainteresowaniem – nagroda również powinna być atrakcyjna, więc kosztowna. Bez względu na wszystko, przed uruchomieniem tego typu reklamy, najlepiej wyznaczyć sobie cele, aby nie działać na ślepo. Wśród nich możemy wymienić:

  • wzrost zaangażowania fanów na stronie,
  • promocję nowego fanpage’a,
  • docenienie fanów,
  • informacja o rozszerzeniu działalności bądź nowym produkcie w ofercie,
  • wzbudzenie pożądania do produktu celem zwiększenia sprzedaży,
  • zbadanie preferencji fanów.

To tylko niektóre intencje, które mogą kierować organizatorem – można ich wymienić o wiele więcej, w zależności od potrzeb.

Konkurs zgodny z regulaminem

Musisz wiedzieć, że organizowanie konkursów na Facebooku musi odbywać się w zgodzie z ogólnodostępnym regulaminem serwisu. Szczególnie ważny dla Ciebie, jako organizatora, jest zapis:

“W przypadku używania serwisu Facebook do przekazywania informacji na temat promocji lub przeprowadzania promocji (np. konkursów lub loterii) organizator odpowiada za zgodną z prawem obsługę tej promocji, w tym za:

  1. Oficjalny regulamin;
  2. Warunki oferty i wymagania wstępne (np. ograniczenia dotyczące wieku i miejsca zamieszkania);
  3. Zgodność z przepisami i warunkami dotyczącymi nagród oferowanych w ramach promocji (np. zarejestrowanie promocji i uzyskanie wszelkich obowiązkowych zezwoleń)
  4. Promocje na Facebooku muszą zawierać następujące zapisy:
    • Pełne zwolnienie serwisu Facebook z odpowiedzialności przez każdego uczestnika.
    • Informację, że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana.
  5. Promocje można przeprowadzać na stronach lub w aplikacjach na Facebooku. Do przeprowadzania promocji nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi (np. niedozwolone jest stosowanie rozwiązań typu „udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji”, „udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji” czy „oznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji”).
  6. Facebook nie pomaga w przeprowadzaniu promocji. Administrator promocji korzysta z serwisu Facebook do administrowania promocją na własną odpowiedzialność.”

Z zapisu wynika, że konkursy nie mogą wymuszać na uczestniku ingerencji w jego profil. Konieczność oznaczania znajomych również jest zabroniona. Nie ma jednak obostrzeń dotyczących proponowania użytkownikom tego typu zachowań. Każdy konkurs powinien mieć sporządzony regulamin, który zostanie udostępniony uczestnikom do wglądu.

Istnieje jeszcze jedna zasada organizowania konkursów, która jest łamana nagminnie. Na pewno spotkałeś się z rozwiązaniem, które zakłada wylosowanie laureatów. To ogromny błąd! Decydując się na taką formę wpisujesz się w znamiona gier hazardowych, które podlegają ustawie. Oczywiście możesz zorganizować konkurs, w której główną rolę odegra przypadek, ale wówczas będziesz musiał:

  • złożyć wniosek o przeprowadzenie loterii do Izby Celnej,
  • wnieść opłatę, która wynosi 10% wartości wszystkich nagród brutto,
  • nadzór nad loterią musi sprawować osoba, która posiada specjalne świadectwo Ministra Finansów.

Niektóre przedsiębiorstwa nie decydują się na zwiększenie zasięgu za pomocą płatnej promocji. Są to z reguły firmy, które posiadają rozbudowane struktury swoich fanpage’y i zwyczajnie nie potrzebują tego typu działań, a konkursy organizują po to, aby docenić swoich fanów. Jeżeli Twój fanpage potrzebuje pomocy w postaci konkursu – zgłoś się do nas! Nasz zespół specjalistów pomoże Ci w wypromowaniu Twojego biznesu w mediach społecznościowych.