Anchor tekst – czym jest i jak go używać

Pozycjonowanie

Samo określenie może wydać Ci się obce. Nic dziwnego – jak wiele terminów z branży SEO, także i ten wziął się z języka angielskiego. Anchor text przekłada się na “tekst zakotwiczenia”. Niektórzy używają frazy “tekst kotwica”. Skłaniamy się do pierwszego tłumaczenia. Najczęściej jednak używa się anglojęzycznego sformułowania, tak jest po prostu szybciej.

W tym artykule przekażemy podstawową wiedzę na temat roli anchor tekstu w budowaniu pozycji strony i zarazem własnej marki. Omówimy także różne rodzaje tekstu zakotwiczenia.

Podstawowe informacje o tekście zakotwiczenia

Zacznijmy od początku. Kiedy mamy z nimi do czynienia? Właściwie na każdym kroku, kiedy przebywamy w Sieci. Także w tym tekście przynajmniej na jeden tekst zakotwiczenia natrafisz.

Poznasz go po tym, że wyróżnia się na tle tekstu, w który został wkomponowany, zwykle przyjmuje niebieski kolor. Nie sposób go przeoczyć. Dodatkowo, jeśli najedziesz na niego myszką, zostanie podkreślony linią. Jest klikalnym elementem treści. Stanowi dla Ciebie jasny sygnał, że poprzez niego przeniesiesz się na inną podstronę witryny lub nawet odwiedzisz inną domenę. Nie trafiasz, oczywiście, w przypadkowe miejsce. Zaznaczony tekst informuje Cię, gdzie się znajdziesz, jeśli tylko użyjesz przycisku myszki.

Dlatego niezwykle ważne jest to, aby właściwie podpisać swoje teksty zakotwiczenia. Muszą one jednoznacznie określać miejsce, do którego kierują. Dzięki temu użytkownik sprawnie porusza się wytyczonymi przez Ciebie ścieżkami. Dotrze tam, gdzie chce i – co jest nie mniej ważne – gdzie Ty chcesz! Dodatkowo również bot indeksujący sprawnie i w miarę prędko przejdzie na najważniejsze podstrony.

Najważniejsze jest to, aby linkowanie wyglądało naturalnie, a nie spamersko. Tym bardziej, że wyspecjalizowany algorytm Google Pingwin właśnie pod takim kątem bada strony internetowe. Jeśli więc pozyskujesz zwrotne odnośniki, pamiętaj o tym, by nie wszystkie spośród nich zawierały tekst zakotwiczenia. Zwykli internauci z reguły ich nie zamieszczają.

Poza tym jeśli już decydujemy się na achor teksty istotne jest, aby były jak najbardziej różnorodne, powinny przedstawiać sobą cały przekrój możliwości. Nie zapominając i o tym, by procentowe stosunki ich pojawiania się były odpowiednio zbilansowane.

Teksty zakotwiczenia występują w wielu formach. Dobrze poznać, czym każda z nich się charakteryzuje.

Ściśle dopasowany tekst zakotwiczenia

Zacznijmy od najważniejszego z typów. Zwie się go, oczywiście po angielsku, exact match anchor. Należałoby to przetłumaczyć jako “ściśle dopasowany tekst zakotwiczenia”, co brzmi rozwlekle i dziwnie.

W każdym razie zawiera on w sobie dokładnie te same słowa czy frazy kluczowe, na które pozycjonujesz swoją stronę. Jeśli tymi słowami są “klapki na oczy męskie”, to tak też będzie wyglądał tekst zakotwiczający.

Uznaje się, że exact match anchors najwięcej potrafią przynieść korzyści. Przy czym trzeba uważać z ich używaniem. Jest to broń obosieczna, gdyż mogą równie dobrze przysporzyć niemałych szkód. Może to nastąpić wtedy, kiedy przesadzimy zdecydowanie z ich liczbą. Czemu? Dlatego, że roboty indeksujące odgadują, że linki te są sztuczne. Dlatego najlepiej mieć ich tylko kilka. Właściwie powinny stanowić nie więcej niż 1%  wszystkich backlinków. Im jest ich mniej, tym siła każdego pojedynczego ma większą moc. Nie lubią być rozmieniane na drobne.

Anchor tekst ma moc Posejdona
Anchor tekst, jak Posejdon, ma zarazem budującą i niszczycielską moc

Branded anchor

Do najbezpieczniejszych tekstów zakotwiczenia zalicza się branded anchors – czyli odwołujące się bezpośrednio do nazwy marki. Jeśli jest to agencja pozycjonerska “Sparrowhawk”, to tego rodzaju anchor teksty mogą przybrać następujący wygląd: SEO Sparrowhawk, pozycjonowanie Sparrowhawk, agencja SEO Sparrowhawk, itp.

W jednym przypadku należy unikać podobnego rozwiązania – mianowicie wówczas, gdy nazwa domeny jest równocześnie jej słowem kluczowym.

Generic anchor

Następnym typem anchor tekstu jest generic anchor, znany również jako call to action anchor. Rzecz jest prosta. Tutaj tekst zakotwiczenia jest równocześnie nawołaniem do podjęcia akcji. Zwykle wygląda tak: “kliknij tu”, “zobacz na stronie”, “idź tu”. Chodzi o to, by internauta bez chwili namysłu kliknął w nasz link.

Naked link anchor

Dość często występują również naked link anchors. Takie teksty zakotwiczenia przybierają surowy wygląd adresu URL. Mogą się między sobą nieco różnić, jak choćby http://www.sparrowhawk.pl/ czy po prostu www.sparrowhawk.pl. Prezentują się w oczach maszyny Google na pewno bardzo naturalnie.

LSI anchor

Akronim LSI rozwija się w Latent Semantic Indexing, i chodzi tutaj o sposób, w jaki Google wyszukuje spokrewnione czy wręcz tożsame wyrazy dla słów kluczowych. Załóżmy, że Twoją frazą kluczową jest “jak zbudować domek”.

Listę sugestii ujrzysz, kiedy wpiszesz daną frazę w okno wyszukiwań. Wpisując “jak zbudować domek” maszyna zaproponowała mi poza tym: “jak zbudować domek dla dzieci”, “jak zbudować domek ogrodowy”, “jak zbudować domek na drzewie”. Jak widać – zapytania te są ze sobą w dużym stopniu powiązane.

Typów tekstów zakotwiczenie jest nawet więcej. Przedstawiliśmy te najbardziej istotne. Najważniejsze, aby były zdywersyfikowane, a ich udział w całości rozkładał się naturalnie.

Pamiętaj też o tym, żeby większa treść, w którą wpisany został tekst zakotwiczenia, była ściśle z nim powiązana.

Ostatnio, o czym warto jeszcze nadmienić, coraz większe znaczenie mają zjawiska co-citation i co-occurrence, czyli “współwystępowanie” i “współcytowanie”. Niektórzy eksperci SEO zauważają, że ich notowanie rośnie właśnie kosztem wartości tekstów kotwic.

Przekonaj się, jak ciekawie jest z nami pracować i...

Napisz do nas

Już w pierwszych tygodniach pracy zauważysz  naszą obecność w Twojej firmie.

Wszelkie prawa zastrzeżone © Getso.pl 2011 – 2018. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies.