Artykuły sponsorowane związane są z branżą reklamową od lat. Są one po prostu jedną z form płatnej promocji. W odróżnieniu od treści pojawiających się w radio czy telewizji w ich przypadku nośnikiem komunikatów stanowi prasa. Pierwotnie dotyczyło to wydań papierowych, aktualnie coraz popularniej zamawia się artykuły sponsorowane na portalach internetowych (w prasie online). Jakie to przynosi korzyści reklamodawcy?

Czym są artykuły sponsorowane?

Dzisiejsze treści sponsorowane publikowane w Internecie, pomijając ich cyfrowy charakter, nie są zupełnie niczym nowym. Nawiasem mówiąc o wielu zjawiskach można powiedzieć – że już kiedyś były. Przeważnie podaje się wówczas przykłady starożytnych prekursorów. I tak też jest w tym przypadku. Egipcjanie za faraonów stosowali reklamę zewnętrzną w formie ogłoszeń rzeźbionych w stalowych płytach. Wiele stuleci później, bo w 1472 roku, czyli już po wynalezieniu przez Gutenberga ruchomych czcionek, w angielskiej prasie pojawiła się informacja o sprzedaży modlitewników. Aż do naszych czasów artykuły sponsorowane, czyli materiały tekstowe publikowane przez wydawcę za pieniądze reklamodawcy, stanowiły jedną z popularniejszych form promocji. Szczególnie wiadomości drukowane  w poczytnych gazetach – szczególnie w rozchwytywanych na ulicy dziennikach – przynosiły ogłoszeniodawcy duże korzyści. Czytelnicy dowiadywali się o jego działalności między sprawdzeniem kursu dolara, ceny jachtów czy wyników spotkań piłkarskich. Reklamy prasowe przybierają też postać dłuższych czy krótszych artykułów.

Obecnie, w dobie społecznej cyfryzacji, wiele działań marketingowych ma swoje internetowe ekwiwalenty. Odnosi się to również do promowania marki, usług i produktów poprzez artykuły sponsorowane. Zwykle odróżniamy je od innych (przynajmniej nie tych jawnie płatnych treści), że opatrzone są notką: “artykuł sponsorowany” bądź “wydawca nie ponosi odpowiedzialności za tekst sponsorowany”. A czym się różni ten materiał w samej treści? Oczywiście jest przychylny firmie, którą promuje. Przy czym istotne jest, aby reklama ta nie była nachalna, gdyż przynosi odwrotne skutki od zamierzonych, a w skrajnych sytuacjach naraża reklamodawcę na śmieszność. A nie po to wykłada on pieniądze na reklamę, aby stać się obiektem kpin.

Teksty opłacane w największych portalach są oczywiście drogie, ale zwykle trafiają do dużego grona odbiorców. W cenę należy też wliczyć wynagrodzenie dla copywritera zatrudnionego bezpośrednio przez firmę lub pracującego dla agencji marketingowej, która koordynuje cały proces. 

Artykuły sponsorowane SEO

Artykuły sponsorowane są często wykorzystywane w pozycjonowaniu strony internetowej (SEO). Tym też trudni się między innymi nasza agencja interaktywna. Opłacane treści przynoszą tu dwojakie korzyści. Po pierwsze przenoszą część internautów z portalu wydawcy na reklamowaną stronę. Jeżeli mamy do czynienia z popularnym serwisem internetowym w rodzaju… (i tutaj możesz wymienić w myślach jeden z nich), wówczas przepływ ruchu może być znaczny. Po wtóre dostarczają linków zewnętrznych do puli odnośników pozycjonowanej strony. Jaka jest ich wartość zależy w głównej mierze od autorytetu strony linkującej (referring domain), czyli od czynników, jakie bierze pod uwagę Google, hierarchizując pozycje witryny WWW (i jej poszczególne podstrony) w wynikach swojej wyszukiwarki. 

Reklamodawca może sam poszukać interesujących go portali (w tym także branżowych blogów) i zgłosić ich redaktorom chęć współpracy. Niemniej korzystniej dla niego będzie, jeśli zwróci się z tym do agencji marketingowej, która wykorzysta potencjał drzemiący w artykułach sponsorowanych do pozycjonowania jego strony, poprawiając widoczność oferty w wyszukiwarce, wykorzystując do tego m.in. sieć własnych zapleczy, serwisy zewnętrzne oraz platformy pośredniczące między wydawcami a reklamodawcami, jak choćby Linkhouse.

Również i my piszemy i publikujemy artykuły sponsorowane na własnych i zewnętrznych portalach. Zachęcamy więc do współpracy.