Marketing Automation, czyli automatyzacja marketingu to prowadzenie działań z zastosowaniem dedykowanego oprogramowania, które służy do usprawnienia procesów  związanych z content marketingiem, reklamą oraz sprzedażą.

Oznacza to ułatwienie procesu dotarcia do potencjalnych klientów i generowanie leadów sprzedażowych, czyli pozostawionych kontaktów na stronie.

Jak działa marketing automation?

W praktyce wygląda to tak: w systemie definiujemy reguły i zasady automatyzacji, czyli ustalamy, że jeżeli wystąpi zdarzenie A, to nastąpi zdarzenie B. Na przykład: jeśli użytkownik ma urodziny, to system automatycznie reaguje i wyśle zniżkę urodzinową w prezencie. Wszystko bez konieczności ręcznego wykonywania danego działania przez marketera!

Akcje systemu mogą być proste, jak przedstawiony przykład z urodzinową zniżką albo bardziej złożone, wykorzystując dane lub historię zdarzeń użytkownika, które zbierane są w systemie. Następnie dane są dopasowywane do konkretnych typów użytkowników i na tej podstawie dostosowywane są treści do konkretnych użytkowników.

Zalety Marketing Automation

1. Zbieranie danych o reakcjach

Dzięki MA możemy dowiedzieć się m.in. kto otworzył nasz mailing albo ile osób kliknęło w link, a ile zignorowało wiadomość. Wszystko dzięki danym, które zbierają się w systemie. I w łatwy sposób segmentować leady, czyli potencjalnych klientów według ustalonych kryteriów.

2. Tworzenie kampanii reklamowych

Oprogramowanie MA można łączyć z innymi systemami czy aplikacjami np. z Facebookiem. Dzięki takim rozwiązaniom kampanie reklamowe prowadzone są bardziej dokładnie np. możemy dotrzeć tylko do osób, które odwiedziły stronę www, lubią naszą stronę na Facebooku, ale nie reagują na wiadomości mailowe.

3. Personalizacja wiadomości…

MA to przede wszytskim dostarczanie dopasowanej i wartościowej treść, które interesuje konkretnego użytkownika i zaspokaja jego potrzeby. To dbanie o personalizację oferty a nie wysyłanie wiadomości na masową skalę, spamu, czy atakowanie banerami z ofertami, które nie interesują użytkownika.

4. … oraz dopasowanie treści na stronie

Użytkownik, który odwiedzi naszą stronę www może zobaczyć treści, dopasowane np. do jego historii zakupowej: banery zawierające produkty, które nawiązują do tych, które kupił w ostatnim czasie w naszym sklepie.

5. Optymalizacja kosztów

System MA pozwala dość szczegółowo badać efekty i skuteczność wdrożonych rozwiązań np. kampanii czy reguł automatyzacji, dzięki czemu można optymalizować koszty tych działań i koncentrować się na tych metodach, które przynoszą zyski. A także dzięki możliwości mierzenia skuteczności, działy marketingu mogą wykazać wymierne efekty pracy.