Jeśli jeszcze nie wiesz, czym jest i jak nazywa się to małe okienko wysuwające się z lewej strony okna strony www lub z dołu ekranu smartfona, spieszymy z wyjaśnieniem! Ta funkcja, która zachęca (a przynajmniej taka jest jej rola) użytkownika do podjęcia pewnych akcji, to właśnie sidebar.

Zastosowanie sidebarów

Sidebar to proste narzędzie z zakresu website marketingu. Ma bardzo prostą konstrukcję, a czasem jest w stanie zdziałać dużo więcej niż na przykład pop-up. Do najważniejszych i najefektywniejszych zastosowań sidebaru na stronach www można zaliczyć:

  • zdobywanie danych kontaktowych np. do newslettera,
  • angażowanie użytkowników w inne kanały np. social media,
  • poszerzanie kreowanego doświadczenia np. prezentowanie produktów podobnych do oglądanych,
  • ocieplanie wizerunku poprzez przedstawienie sprzedawców lub autora tekstu,
  • zbieranie brakujących danych – profilowanie progresywne.

Tak naprawdę wszystkie powyższe cele da się osiągnąć stosując dynamiczny pop-up. Jednak nie możesz przewidzieć, że wszyscy użytkownicy zareagują zgodnie z jego założeniem. Jeśli sam nie jesteś do nich przekonany i nie klikasz w pop-up’y, wesprzyj swoje działanie czymś nieco bardziej dyskretnym i mniej agresywnym – sidebarem.

Jak to działa?

Sidebar pod postacią małego okienka pojawia się obok przeglądanych treści. Może być dla przykładu kolorowym paskiem z ikonami social media: Facebook, Instagram, Twitter itp., dzięki którym użytkownik łatwo podzieli się interesującą treścią ze swoimi znajomymi. Sidebar nie angażuje całej uwagi na sobie. Jest cały czas obecny, nie narzuca się czytelnikowi i czeka, aż użytkownik będzie chciał skorzystać z jego pomocy. Dalej. Dzięki niemu użytkownik może szybko znaleźć artykuł opisujący niezrozumiałe pojęcie w czytanym tekście, czy informacje o jego autorze. Nic nie jest wymuszone – decyzja o skorzystaniu i kliknięciu należy do samego użytkownika.

Teoretycznie nie ma znaczenia, czy sidebar będzie służył promowaniu produktów, przekierowaniu do Facebooka czy zbieraniu leadów. Najważniejsze jest, żeby każdy jeden element na stronie miał swoją funkcję. Jeden element ma tylko jeden cel! Po to, by użytkownik wiedział co ma w danym miejscu zrobić.

Wartościowe leady

Który lead ma dla Ciebie większą wartość – ten pozyskany przez pop-up’a czy przez sidebar? Z pewnością odpowiesz: każdy. A my nie będziemy tego negować. Jednak lead pozostawiony przez użytkownika, który czytając ciekawy artykuł, sam zdecydował się na newsletter, ma większą wartość! Użytkownik zaangażował się i podjął samodzielnie decyzję, klikając w nienarzucający się sidebar. Nikt nie wymusił tej akcji. Tylko trochę w niej Twojej zasługi, ponieważ umieściłeś sidebar na stronie. Brawo.

Sidebar to proste narzędzie, ale daje wiele korzyści. Wzywa, ale nie narzuca dodatkowego działania użytkownikom. Jeśli jeszcze nie sprawdziłeś jego działania na swojej stronie, nie czekaj i zaimplementuj sidebar już dziś.