Czym jest E-mail marketing? Aby przybliżyć Wam to i inne zagadnienia z dziedziny marketingu, stworzyliśmy kompendium wiedzy. Dzisiaj kolejne hasło z zakresu marketingu.

Skuteczny marketing można prowadzić każdym kanałem komunikacji z klientem. Jednym z nich jest poczta elektroniczna – stąd nazwa e-mail marketing. Ten rodzaj marketingu ma za zadanie budowanie zaangażowania konsumenckiego, a także tworzenie określonych relacji z odbiorcą, które służą wzmocnieniu wizerunku firmy. Dobry e-mail marketing powinien zachęcać odbiorców do interakcji, a nie pełnić tylko funkcję informacyjną. Kluczową sprawą jest tu wskazanie odbiorcy i tego, co ma zrobić dalej: odwiedzić nasze social media, wejść na stronę, zadzwonić, dokonać zakupu itp. Aby uniknąć uprawiania SPAM-marketingu, powinniśmy postarać się o to, aby nadrzędnym celem kampanii było budowanie relacji z użytkownikiem, na przykład za pomocą dostarczania mu atrakcyjnych treści czy nawet rabatów.

E-mail marketing – etapy i zasady

Na szczęście bezpowrotnie minęły czasy, kiedy e-mail marketing prowadzony był za pomocą programów pocztowych. Obecnie do dyspozycji mamy specjalistyczne narzędzia, które nie dość, że ułatwiają nam cały proces, to jeszcze pozwalają na wnikliwy pomiar skuteczności przeprowadzonych działań.

Kampania e-mail marketingowa powinna się składać z paru, powiązanych ze sobą etapów:

  • Projektowanie – przede wszystkim należy pamiętać o responsive design, czyli responsywności, aby odbiorca miał możliwość poprawnego otworzenia wiadomości na każdym typie urządzenia: smartfonie, tablecie czy laptopie. Treść powinna być odpowiednio spersonalizowana i targetowana do odpowiedniego odbiorcy. Treści powinny być ponadto odpowiednio wyselekcjonowane i powinny zawierać czytelne CTA.
  • Testowanie – należy testować treści przed każdą wysyłką do większej bazy odbiorców, aby wprowadzić drobne korekty graficzne i tekstowe. Testowanie obejmuje również stosowanie testów A/B, które służą zebraniu najbardziej efektywnych form komunikacji.
  • Realizacja kampanii.
  • Pomiar i analiza skuteczności – ewaluacja i weryfikacja kampanii, dogłębne analizowanie raportów – zestawienie współczynnika otwarć, wypisów i odrzuceń, aby ulepszać kolejne kampanie e-mailingowe.

Ważne kwestie

Przed rozpoczęciem kampanii e-mailingowej należy pamiętać o polityce „antyspamowej” i ochronie danych osobowych. Ustawodawca określa, że odbiorca treści musi wyrazić zgodę na otrzymywanie informacji handlowych (ustawa z dnia 18.07.2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Dz. U. z 2013 r. poz. 1422.). Co więcej, zbiór danych wszystkich subskrybentów podlega konieczności rejestracji w Generalnym Inspektoracie Ochrony Danych Osobowych – GIODO.

Zainteresował Cię artykuł i jesteś ciekaw, jak e-mail marketing może pomóc Twojej firmie? Skontaktuj się z nami!