Jak dotrzeć do osób, które w jakimś stopniu są zainteresowane moją ofertą, ale są niezdecydowane i opuszczają moją stronę? W takich przypadkach z pomocą przychodzi remarketing, czyli rodzaj kampanii prowadzonej w ramach programu Google Ads.

Remarketing działa podobnie do sprzężenia zwrotnego. Wyobraźmy sobie, że użytkownik wchodzi na stronę internetową, ale nie dokonuje żadnych czynności pożądanych przez administratora. Google umieszcza plik cookies w przeglądarce z informacją, że dana osoba odwiedziła witrynę. Użytkownik opuszcza stronę internetową i dalej przegląda strony będące w sieci reklamowej AdSense, a w tym czasie plik cookies uruchamia wyświetlanie reklam w sieci internetowej. W konsekwencji użytkownik, świadomie bądź nie, ponownie odwiedza na witrynę – możliwe, że dokonuje zakupu. Pod tą prostą zasadą kryje się jednak wiele rozwiązań na wykorzystanie usługi. Skupmy się na rodzajach i możliwościach remarketingu.

Remarketing standardowy

To najprostsza ze wszystkich opcji, czyli wyświetlanie naszych reklam użytkownikom, którzy przeglądali naszą stronę i inne witryny. Główną zaletą jest docieranie do użytkownika wtedy, kiedy ponownie szuka on produktów i usług, które oferuje reklamodawca. Remarketing standardowy podlega jednak pewnym obostrzeniom: do jego uruchomienia potrzebujemy minimum 1000 użytkowników na liście remarketingowej, a czas pamięci cookie wynosi maksymalnie 180 dni.

Remarketing dynamiczny

Bardziej intuicyjny sposób, w jaki możemy działać. Pod dynamicznym remarketingiem należy rozumieć wyświetlanie użytkownikowi produktów, które już przeglądał na stronie reklamodawcy i jest nimi potencjalnie zainteresowany. Użytkownik, widząc taką reklamę, ma możliwość bezpośredniego wejścia na stronę i dokonania zakupu. Ta opcja jest idealna dla sklepów internetowych. Tak, jak w przypadku remarketingu standardowego, tu też mamy do czynienia z obostrzeniami: funkcja jest dostępna wyłącznie dla posiadaczy kont Google Merchant Center, czyli Centrum Sprzedawcy Google.

Korzystając z remarketingu dynamicznego, musimy zadbać o uzupełnienie parametru definiującego użytkownika, który będzie powiązany z danym produktem. Integrując działania z GMC możemy liczyć na to, że użytkownikowi wyświetli się oferta, która nie dość, że będzie dostosowana do jego potrzeb, to jeszcze będzie zawierała cenę, opis i zdjęcia odpowiednich produktów.

Remarketing wideo

Jeżeli wspieramy naszą sprzedaż kanałem YouTube, warto zainteresować się tą formą remarketingu. Reklamy z użyciem tego narzędzia wyświetlane są tym użytkownikom, którzy weszli w interakcję z naszymi filmikami, a także wtedy, kiedy przeglądają inne filmy lub witryny. Nieważne, czy film został obejrzany, czy skomentowany, albo przesłany dalej – jeżeli klient wszedł w interakcję z naszą marką, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że jest mocno zainteresowany zakupem, albo przynajmniej dobrze go zna.

Reklamodawcy, którzy korzystają z remarketingu w YouTube uzyskują wyraźnie większy zwrot z inwestycji (ROI) – dzięki rozległej sieci YouTube reklamy wideo mogą docierać do osób z listy remarketingowej skuteczniej. Listy remarketingowe można tworzyć po połączeniu kont YouTube i AdWords. Połączenie umożliwia tworzenie list osób, które dokonały jednej z czynności:

  • obejrzały Twój film
  • wykonały działanie – polubiły film, skomentowały itd.
  • obejrzały film jako reklamę TrueView
  • subskrybują kanał.

Remarketing Google Ads jest pracochłonnym procesem, który potrzebuje ściśle określonych, minimalnych i maksymalnych parametrów – ilości użytkowników i pamięci cookie. Duży nakład na planowanie i implementację działań skierowanych do konkretnych grup docelowych może się jednak opłacić – zyskujemy korzystne dla nas konwersje, dzięki ponownemu pozyskaniu początkowo utraconych klientów. Zasięg i skuteczność zależy od nas – im dokładniej stworzymy listy remarketingowe, tym efekt będzie lepszy, a im bardziej pogrupujemy docelowych odbiorców, tym bardziej precyzyjne ogłoszenia stworzymy. Remarketing Google Ads to rentowne inwestycje, które owocują konwersją przez powracających do nas klientów.