Konkurs na Facebooku, zasady, regulamin

Organizacja konkursów w serwisach społecznościowych stała się niezwykle popularnym sposobem na zjednanie sobie fanów i wirtualnej społeczności. Bardzo często zdarza się jednak, że podchodzimy do tej formy marketingu z dużą dozą spontaniczności i nieznajomości tematu. W końcu, co może być takiego skomplikowanego w organizacji konkursu? Przecież wystarczy wymyślić pytanie, dać nagrody (im więcej i bardziej wartościowych tym oczywiście lepiej), a uczestnicy sami się znajdą zwabieni możliwością łatwego pozyskania wygranej.

Okazuje się jednak, że nie jest to wbrew pozorom takie łatwe! Dlaczego? Przekonacie się sami! Dzisiaj przedstawimy Wam bowiem najczęstsze błędy, jakie spotykamy w konkursach organizowanych na Facebooku.

1. Loteria zamiast konkursu

“Wśród osób, które wzięły udział w konkursie wylosujemy X zwycięzców” – z pewnością widzieliście niejeden konkurs z takim zapisem regulaminowym. Niby nic, a jednak wiele. Dlaczego? Bo wyznacznikiem jest tutaj zasada przypadkowości. Co więcej, w świetle polskiego prawa loteria to gra hazardowa, której zasady reguluje ustawa, w związku z czym mamy obowiązek zgłoszenia jej organizacji do Izby Celnej, stworzenia Komisji Konkursowej i uiszczenia opłaty za pozwolenie w wysokości 10% wartości puli nagród. A teraz ręce w górę – ilu z Was spełniło choć jeden z powyższych wymogów?

2. “Polub i udostępnij nasz profil na Facebooku”

To kolejna bardzo częsta fraza z jaką mamy do czynienia w organizowanych konkursach. Oczywiście z punktu widzenia organizatora jest to jak najbardziej korzystne – zwiększają się dzięki temu zasięgi posta, więcej osób bierze udział w konkursie, zainteresowanie naszą stroną na Facebooku zaczyna sukcesywnie rosnąć. Problem polega jednak na tym, że Facebook kategorycznie zabrania wymogu udostępniania postów jako warunku wzięcia udziału w konkursie. Ponad to, niedozwolone jest również wymaganie oznaczania siebie lub innych użytkowników na zdjęciach i innych grafikach.

3. Regulamin? Przecież są najważniejsze punkty!

Prawdą jest, że część z nas wychodzi z założenia, że “regulaminy są po to, aby je akceptować”. Okazuje się jednak, że stanowią one nierozerwalny element każdego konkursu o czym zapominają niektórzy jego organizatorzy. Pamiętajmy, że regulamin ma za zadanie poinformować potencjalnego uczestnika konkursu o jego założeniach – jakie są zasady konkursu, co jest główną wygraną, jakie nagrody przeznaczono na tę okoliczność, kto i w jaki sposób wyłania zwycięzcę, a także kiedy zostaną podane ostateczne wyniki. Dodatkowo, regulamin powinien zawierać informację do kogo jest skierowany oraz w jakim kraju się odbywa.

4. Nagrody dla wszystkich

Sięgnijcie pamięcią do konkursów na Facebooku i odpowiedzcie na pytanie – jakie nagrody są najczęściej spotykane w przypadku tego typu akcji? Aparaty, tablety, bony, pieniądze, czyli przedmioty wartościowe, ale jednocześnie niesamowicie uniwersalne dla każdego z nas. Jaki z tego wniosek? Istnieje duża szansa, że nasz konkurs przyciągnie bardzo dużą liczbę osób, które swój udział na Facebooku opierają wyłącznie na wyłapywaniu tego typu okazji. Co prawda zwiększy nam się dzięki temu ilość fanów, jednak będą to polubienia nieefektowne i sprowadzające się w rezultacie wyłącznie do większej liczby polubień. Targetowanie i odpowiedni dobór nagród to jedna z najważniejszych zasad skutecznych konkursów. Nie każdy musi być Twoim klientem, w związku z czym oferowane nagrody także powinny być wartościowe dla klientów Twojej branży.

5. Zwiększmy zasięg poprzez konkurs na Facebooku

Oczywistym jest, że konkurs ma na celu zaangażowanie fanów. Wielu organizatorów wychodzi jednak z założenia, że podstawowym (a niekiedy wręcz jedynym) wyznacznikiem sukcesu organizowanych działań jest znaczne zwiększenie grupy odbiorców. Tymczasem jest to błąd, błąd i jeszcze raz błąd. Do zwiększania zasięgów wykorzystaj inne narzędzia, które ograniczą przyciągnięcie osób przypadkowych. Konkursy natomiast wykorzystuj przede wszystkim do zaangażowania swoich fanów.

Mamy nadzieję, że dzięki naszym radom zwiększy się efektywność organizowanych przez Was konkursów.