Już pewnie niejeden raz spotkałeś się ze stwierdzeniem, że link building – czyli pozyskiwanie linków –  to podstawa działalności SEO. Oczywiście nie należy pomijać innych aspektów pozycjonowania – także ważnych – ale rzeczywiście przywołane zdanie od wielu lat jest niezmiennie aktualne.

To właśnie poprzez sieć wartościowych odnośników Twoja strona zyskuje na randze. Przekłada się to na jej lepszą widoczność na liście wyszukiwań.

Postaw zdecydowanie na jakość

Trzeba jednak uważać, aby nie postawić na ilość kosztem jakości. Dzięki niektórym programom w stosunkowo krótkim czasie da się pozyskać setki a nawet tysiące linków. Na pewnym zagranicznym forum jeden z użytkowników napisał, że zbiera dziennie tysiące odnośników do swojej strony, lecz jest… niepocieszony. A to za sprawą przyjaciela, który w tym samym czasie otrzymuje setki tysięcy linków! Liczba zawrotna – na pewno działa na wyobraźnię. Ale naszym zdaniem nie ma się specjalnie czym ekscytować.

Linki w taki sposób zdobyte mają z reguły wartość bliską zeru. Zalecamy podejść do tematu z głową. Lepiej poświęcić dość sporo czasu, aby w efekcie otrzymać kilka, kilkanaście linków na dzień – ale za to znacznie cenniejszych. W cenie jest na pewno regularność. Gwałtowny przyrost odnośników zewnętrznych może wzbudzić podejrzenie wśród robotów indeksujących. Rozsądniej zdobywać po 10 linków w ciągu doby. Niby niewiele, ale w skali miesiąca uzbiera się ich pokaźna suma. Policz tylko, ile ich zgromadzisz w cały rok!

Dobrze, tyle tytułem wstępu – lecz jak pozyskiwać cenne pod względem linkowania miejscówki? Istnieje wiele metod, przedstawimy kilka z nich, które naszym zdaniem są najpewniejsze.

Blogosfera jako źródło linków

Sprawdź, które blogi związane tematycznie z działalnością Twojej firmy cieszy się największą popularnością. Jeśli znajdzie się tam link prowadzący do Twojej strony, to na pewno będzie wartościowy i wysoko oceniany przez algorytm wyszukiwarki. Poza tym w krótkim czasie zyskasz wielu odwiedzających.

Część z nich stanie się Twoimi klientami. Tylko jak to zrobić? Skontaktuj się z wziętym blogerem i zaproponuj mu współpracę. Większość blogów ma specjalny dział, w którym umieszczane są linki do zaprzyjaźnionych stron. Tam może się znaleźć odnośnik do Twojej strony.. Zwykle jest tam kilka, może kilkanaście linków. Im jest ich mniej, tym są wartościowsze.

A może załóż własnego bloga? Wtedy sprawujesz pełną kontrolę nad tym, jakie linki prowadzą do Twojej domeny. Jeśli masz lekkie pióro, sam się zajmij pisaniem tekstów i umieszczaj w nich anchor texts, zakotwiczenia do Twoich podstron. Jeśli nie czujesz się silny w układaniu zdań, zleć to zdolnemu copywriterowi. On z marszu napisze teksty pod SEO.

Blog może stanowić podstronę Twojego serwisu. Jednak więcej korzyści będziesz miał z tego, kiedy to będzie osobna domena, ze swoim odrębnym adresem IP. Tak się buduje swoje zaplecze. Jeśli rozbudujesz je do kilku, kilkunastu domen (kupno i utrzymywanie ich jest na pewno opłacalne), to zagwarantujesz sobie pewne miejsce dla coraz to nowych linków.

Przydatny Clusteric Auditor

Cennym źródłem linkowania są także fora internetowe. Tych jest bardzo dużo. Jak jednak wyszukać te, które są najodpowiedniejsze dla naszej strony? Kiedyś robiło się to ręcznie. Praca była mozolna i nie zawsze dawała dobre efekty. Obecnie możemy posłużyć się dobrymi narzędziami.

clusteric auditor

Jednym z nich jest Clusteric Auditor. Ma on specjalną opcję wypatrującą Potencjalne Linki. Mamy tu do wyboru trzy stopnie wyszukiwania. Kolejno: LEKKA, ŚREDNIA i CIĘŻKA.  Pierwsza z wymienionych przebiega najszybciej i w związku z tym jest pobieżna; druga, o czym mówi sama nazwa, jest wypośrodkowana; najbardziej pogłębione wyniki otrzymuje się poprzez trzecią.

Klikamy w preferowany wariant. Wybieramy opcję Harvest linków. Ukazuje nam się okienko, w które wpisujemy słowa kluczowe/footprinty. Tutaj określamy interesujące nas tematy, dodatkowo wybieramy rodzaj stron, które nas szczególnie interesują, np. czy chodzi nam o fora dyskusyjne, blogi, itd. Wreszcie dobieramy pożądaną wyszukiwarkę, np. Google. I oto po chwili otrzymujesz listę znalezionych adresów.

Natomiast jeśli wrócimy do poprzedniego okienka – to sprawdzisz tu, jak wartościowe są nasze odnośniki. Wybierz język, aby za moment wykonać audyt backlinków. Przeanalizujesz i ocenisz je, przyjmując interesujące Cię kryteria. Co więcej, w odpowiedniej rubryce naniesiesz swoją własną ocenę.

Sprawdź i wyprzedź konkurencję

Jak jeszcze pozyskiwać bezcenne odnośniki? Ciekawym sposobem jest sprawdzenie konkurencyjnych witryn. Zrobisz to choćby za sprawą narzędzia ahrefs.

Naprawdę szybko sprawdzisz, skąd pochodzą najwartościowsze linki zewnętrzne stron, z którymi bezpośrednio konkurujesz. Jest to bardzo przydatna funkcja programu. Dzięki niej niezawodnie znajdziesz interesujące źródła dla nowych odnośników.

W każdym razie najlepiej zrobisz, jeśli sam odkryjesz sposób na zdobywanie linków. Tutaj premiowana jest pomysłowość. Dzięki niej wyprzedzisz swoich rywali i prędzej zdobędziesz klientów!