Według polskiego prawa adwokaci, podobnie jak lekarze, należą do grupy zawodowej o ograniczonej możliwości reklamowania swojej działalności. Liczne zakazy i reguły sprawiają, że kancelarie adwokackie rezygnują z promowania swoich usług. Branża ta, tak samo jak każda inna, opiera się na klientach, dzięki którym biznes – w tym przypadku kancelaria – funkcjonuje prawidłowo i przynosi zyski. Oznacza to, że całkowicie nie da się zrezygnować z promowania pomocy prawnej. Dlatego też mówiąc o usługach prawniczych należy skupić się na tym w jaki sposób je promować, a nie czy można promować.

Internetowa reklama, czyli czego nie możesz robić

Poszukując informacji na temat tego co wolno, a czego nie wolno robić w reklamowaniu działalności adwokackiej, możemy natrafić na treści zawarte w Kodeksie Etyki Adwokackiej z 10 października 1998 roku. Umieszczony tam zapis mówi o tym, że adwokat zobowiązany jest do:

  • niekorzystania z usług reklamowych, 
  • niepozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z etyką zawodową, 
  • braku współpracy z podmiotami, które pozyskują klientów z naruszeniem prawa lub zasad współżycia społecznego.

Restrykcyjne zasady niemal zabraniały jakiegokolwiek promowania swoich usług. Jednak dziś reklamowanie kancelarii adwokackich nie jest niemożliwe. Wpływ na to miała nowelizacje Kodeksu Etyki Adwokackiej oraz Dyrektywa 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 12 grudnia 2006 roku mówiąca o tym, że zostają zniesione wszelkie zakazy reklamy wobec zawodów regulowanych, w tym również dla prawników. 

Oznacza to, że stosując się do obecnych zasad możemy wypromować kancelarię adwokacką za pomocą dostępnych narzędzi.

Jak zaistnieć w Internecie

Mimo regulacji prawnych zezwalających na promowanie kancelarii adwokackiej, wciąż musimy pamiętać o wytycznych, które nas w tym obszarze obowiązują. O czym dokładnie mówią? Decydując się na reklamowanie prawnika czy adwokata, nie możemy korzystać z bezpośrednich, płatnych reklam, wyświetlających się osobom nieposzukującym danej usługi. Mimo to wachlarz możliwości nadal jest spory, dlatego warto przyjrzeć się kilku sposobom na efektywne wypromowanie kancelarii adwokackiej.

  1. Strona www to podstawa, jeśli chcemy przyciągnąć do siebie potencjalnego klienta. Jest ona internetową wizytówką, która powinna nas wyróżnić spośród konkurencji. Umieść tam treści dotyczące usług, wygranych spraw oraz zespołu pracującego w kancelarii. Nie zapomnij o formularzu kontaktowym oraz wszelkich danych niezbędnych do podjęcia interakcji z potencjalnym klientem.
  2. Nie rezygnuj z promowania usług za pomocą wideo. Może to być krótki poradnik lub przybliżenie działań prowadzonych na rzecz klienta. Jest to również świetny sposób na pokazanie miejsca pracy oraz “typowego dnia z życia prawnika”. Wbrew pozorom ludzie interesują się takimi treściami dużo bardziej niż suchym wypunktowaniem swoich zalet.
  3. Posiadając stronę www warto zastanowić się nad prowadzeniem eksperckiego bloga, który będzie w prosty i przystępny sposób rozwiewał wątpliwości czytelników związane z prawem. Niejednokrotnie jest to pierwszy krok do pozyskania nowego klienta.
  4. Decydując się na promowanie kancelarii prawnej w social mediach mamy kilka możliwości. Po pierwsze płatne działania skierowane do konkretnej grupy odbiorców, po drugie promowanie postów, wpisy oraz zdjęcia zamieszczane na konkretnych profilach. Ważne, by nasze działania były prowadzone w sposób nienaruszający zasad związanych z promowaniem usług adwokackich.
  5. Google Ads to narzędzie, dzięki któremu wypromować można każdą usługę i stronę www. Jest to platforma typowo reklamowa, dlatego nie może jej zabraknąć w naszym zestawieniu. Google Ads to narzędzie, dzięki któremu wypromować można każdą usługę i stronę www. W przypadku zawodów takich jak adwokat czy prawnik należy to robić bardzo rozważnie. Oznacza to zakaz stosowania sformułowań jasno wskazujących na to, że reklama dotyczy konkretnej usługi, a nie strony internetowej

Na sam koniec warto wspomnieć o odpowiedniej optymalizacji strony pod kątem SEO. W tym przypadku nie chodzi jedynie o treści, kod HTML, ale również szybkość ładowania strony, dobór odpowiednich słów kluczowych oraz ustawienie poprawnych znaczników takich jak meta title czy meta desription. 

Każde z tych działań wymaga czasu oraz odpowiedniego nadzoru, dlatego warto zlecić prowadzenie działań reklamowych firmie zajmującej się marketingiem internetowym.