Real Time Marketing, czyli RTM to jedno z najtrudniejszych narzędzi social marketingu, dające markom ogromne pole do wykazania się humorem, refleksem i inteligencją. Potencjał tego narzędzia jest znany największym światowym markom, które przez swoją kreatywność i szybkość w działaniu mogą wypromować konkretny produkt,  poprzez kontekst sytuacyjny.

Real Time Marketing – do czego służy?

Real Time Marketing ma przede wszystkim zaskakiwać, śmieszyć, wzbudzać pozytywne skojarzenia  i dawać do myślenia. Działania związane z tym narzędziem nawiązują do obecnych wydarzeń kulturowych, społecznych, politycznych i sportowych, w taki sposób, aby kontekst danego wydarzenia dopasować do naszego konkretnego produktu. Wszystko dzieje się tu i teraz. Jesteś już zainteresowany, brzmi ciekawie? Pewnie, że tak! – bo to idealny sposób na ulokowanie produktu czy usługi w rzeczywistości z którą identyfikuje się potencjalny klient. W momencie, gdy dane wydarzenie nabiera rozgłosu i jest popularyzowane w mediach społecznościowych oraz w mediach tradycyjnych – zacznij odpowiednie działania marketingowe. W ten sposób zyskasz  szansę na szybsze i łatwiejsze dotarcie do klienta, który wcześniej nie spotkał się z ofertą Twojej firmy. Co jeszcze możesz zyskać dzięki RTM? Dość dużo i to relatywnie tanim kosztem. Działania te, gdy są dobrze ukierunkowane i prowadzone, pomagają w budowaniu wizerunku marki, wywołują pozytywne emocje u odbiorcy, a także kreują zainteresowanie marką w dłuższej perspektywie czasowej.

Jak wykorzystać Real Time Marketing w praktyce?

Real Time Marketing można wykorzystać praktycznie w każdej branży. Pomimo, iż działania RTM polegają na spontaniczności, to warto wcześniej zaplanować sobie kalendarz, w którym umieścisz wydarzenia wzbudzające społeczne zainteresowanie (np. Igrzyska Olimpijskie, mecz sportowy, debata polityczna). W ten sposób będziesz mógł monitorować wydarzenia, które być może dostarczą Tobie inspiracji. Gdy już zdecydujesz się na RTM, pamiętaj aby komunikat był zwięzły i klarowny. Nie zapomnij o interesującej i profesjonalnej grafice w której wykorzystasz konkretny motyw do promocji produktu czy marki. Przydatne będą również #hashtagi. Dzięki nim post zyska identyfikację z danym wydarzeniem, a potencjalnym klientom łatwiej będzie odczytać kontekst reklamy. Za wzór RTM, może posłużyć Oreo, które w trakcie meczu finałowego Super Bowl w 2013 roku, wykorzystało problem z oświetleniem stadionu, publikując na Twitterze post z grafiką na której znajdowało się ciasteczko z napisem „You can still dunk in the dark”.

Już planujesz pierwszą reklamę RTM? Zwróć uwagę na te rzeczy

Wszelkie działania marketingowe, które wpisują się w trend RTM wymagają pewnych unikatowych cech. Przede wszystkim trzeba operować obszerną wiedzą na temat bieżących wydarzeń. Dodatkowo zalecana jest ostrożność, czujność i kreatywność. Pamiętaj, że jeżeli źle wykorzystasz potencjał danego wydarzenia, możesz jedynie zaszkodzić wizerunkowi firmy. Trudniej jest nawiązać do kontekstów politycznych i historycznych, gdyż są to tematy dość wrażliwe, które dzielą społeczeństwo, więc lepiej ich unikać. Umiejętność zidentyfikowania okoliczności korzystnej, od tej, którą lepiej przemilczeć, jest kluczowa w RTM. Pamiętaj, że dobrze przyjęte wydarzenie w social media, nie oznacza jeszcze Twojego sukcesu marketingowego. Zyskujesz jedynie inspirację do działań RTM, którą musisz dobrze wykorzystać, zespalając ofertę marketingową, dany produkt i tonalność komunikacji. Wszystko musi być dopracowane, zaskakujące i pomysłowe. Ważne jest to, aby podjąć działania w możliwie najszybszym czasie, gdyż opóźniona reakcja na panujący trend w internecie, może nam jedynie zaszkodzić. Reklama musi być też zakończona w odpowiednim momencie. Zbyt wczesne zakończenie działań marketingowych może wygenerować straty, a z kolei zbyt późne porzucenie motywu może odbić się na wizerunku Twojej marki.

Pomimo, iż Real Time Marketing znany jest od lat 90. XX w. to dopiero dynamiczny rozkwit i ekspansja mediów społecznościowych nadało RTM odpowiedniej efektywności w działaniach marketingowych. Marketing w czasie rzeczywistym wymaga szybkiego działania i pomysłowości. Dlatego jeżeli chcesz dobrze wykorzystać RTM musisz obserwować trendy w social media i szybko podejmować decyzję. Uwierz, że naprawde warto, ponieważ klienci pozywtynie podchodzą do takich działań, o ile są umiejętnie prowadzone.