SEM, czyli Search Engine Marketing, to bardzo szerokie pojęcie dotyczące wszystkiego, co wiąże się z marketingiem w samych wyszukiwarkach internetowych. Zazwyczaj o SEM tworzy się równanie ukazujące:

SEM = SEO + PPC

    • SEO (Search Engine Optimization) – Optymalizacja strony pod wyszukiwarki;
  • PPC (Pay Per Click) – płatne za kliknięcie reklamy;

Głównie za pomocą tych dwóch kategorii odbywa się promocja w wyszukiwarce internetowej, która dzięki SEM jest swego rodzaju kanałem komunikacji pomiędzy firmą a potencjalnymi klientami, którzy coraz częściej poszukują informacji w wirtualnym świecie.

Celem marketingu w wyszukiwarkach jest sprawienie, żeby nasza strona internetowa znalazła się na jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania po wpisaniu wybranych słów kluczowych. Może się tak stać za sprawą optymalizacji strony oraz połączeniem z kampanią linków sponsorowanych, np. Google AdWords. O ile optymalizacja stron w wynikach wyszukiwania często ma charakter długodystansowy, o tyle wykorzystując kampanię AdWords możemy liczyć na szybkie efekty naszych działań marketingowych.

PPC – Pay per Click

Jest to model reklamowy, dzięki któremu płacimy tylko za te reklamy w wyszukiwarce i stronie internetowej, które na tyle przekonały użytkowników, że postanowili na nie kliknąć. Od momentu popularyzacji tej metody w wyszukiwarkach internetowych, definiuje się ją jako PPC. Możemy przypuszczać, że ten skrót opisuje całość naszego budżetu reklamowego jaki ponosimy za umieszczenie reklamy w wyszukiwarce internetowej. Oczywiście z pewnymi wyjątkami – w polskich wyszukiwarkach spotykamy się z systemem naliczania metodą za tysiąc wyświetleń, czyli CPM – Cost Per Mile. Jest to koszt, jaki ponosimy za dotarcie do tysiąca odbiorców. Obliczany jest na podstawie liczby odsłon witryny internetowej.

Jak to działa w praktyce?

Z pewnością ogromną przewagą kampanii SEM jest to, że możemy spersonalizować swoją reklamę bezpośrednio do użytkowników, których w szczególny sposób zainteresujemy swoją ofertą. Oznacza to, że jeśli użytkownik wpisuje do wyszukiwarki frazy kluczowe, nie tylko znajdzie treści, które go interesują. Przy okazji niepostrzeżenie nad wynikami wyszukiwania pojawi się reklama, która odpowiada słowom kluczowym wpisanym w wyszukiwarkę. Przykład? Po wpisaniu w wyszukiwarce frazy “trampki” pojawia się nam reklama, która ma charakter typowo informacyjny i ściśle dotyczy wpisanym wcześniej przez nas słowom. To ułatwia użytkownikowi znalezienie potrzebnych informacji.

SEM – zalety

Wśród najważniejszych zalet tego typu działań marketingowych możemy wymienić:

  • Targetowanie – Polega na ustaleniu profilu osobowościowego naszej grupy odbiorców, w związku z czym projektując reklamę jesteśmy w stanie lepiej ją spersonalizować i dzięki temu trafić do pożądanej przez nas grupy osób.
  • Atrakcyjność reklamy – oznacza to, że reklama “nie razi” nas w oczy. W przypadku pozycjonowania ma to dodatkową wartość, ponieważ wielu internautów nie zdaje sobie sprawy z jej istnienia. Mimo wszystko reklama odnosi sukces, gdyż dzięki temu nasza strona wzbija się w wynikach wyszukiwania.
  • Efektywność – stosunek poniesionych kosztów do efektów jest najkorzystniejszy. Co najważniejsze, łatwo można to sprawdzić w panelu Google i na podstawie wyników uruchomić kolejną, jeszcze bardziej skuteczną i wyedukowaną kampanię reklamową.

Dzisiaj SEM stanowi jeden z najbardziej skutecznych sposobów na dotarcie do wybranej grupy docelowej użytkowników Internetu. Tak, jak pisaliśmy wcześniej na naszym blogu, warto zwrócić na to uwagę – jak wskazują badania, tendencja do poszukiwania informacji na temat różnego rodzaju produktów w Internecie nieprzerwanie wzrasta.