Zanim przystąpisz do pierwszej rozmowy ze swoim SEO-wcem, dobrze, byś zapoznał się wstępnie z najpopularniejszymi terminami SEO. Przedstawiciele każdej branży posługują się odrębnym, sobie tylko znanym żargonem – nie inaczej jest i tutaj!

Ale nic się nie martw, w przystępny sposób przekażemy Ci wiedzę o podstawowych pojęciach. Dzięki temu pełniej zrozumiesz jego wypowiedzi. Dodatkowo łatwiej zdefiniujesz własne oczekiwania i aspiracje. W prosty sposób osiągniecie zadowalające obie strony porozumienie.

Oto przydatne definicje:

Algorytmy wyszukiwarki

Tworzą je wyspecjalizowani pracownicy wyszukiwarek. Przyświeca im cel, by jak najcelniej przeanalizować zapytanie internauty i dać mu jak najtrafniejsze odpowiedzi. Chodzi o to, żeby użytkownik nie zagubił się w gąszczu wyników, do tego średnio spełniających jego oczekiwania. Algorytmy te są pilnie strzeżonymi tajemnicami. Stosunkowo często są zmieniane, doskonalone. Zadaniem pozycjonera jest je “przejrzeć”.


algorytm google
Anchor text

Czyli po naszemu tekst zakotwiczenia. Klikalny fragment większego tekstu przyjmujący formę hiperłącza. Zwykle jest niebieski i podkreślony. Ważne jest, aby zawierał kluczowe frazy dla pozycjonowanej domeny głównej czy jednej z jej podstron. Wtedy jego moc zostaje skierowana w odpowiednie miejsce.

 

Anchor Text (zakotwiczenie w tekście)

Audyt SEO

Rutynowa i obowiązkowa procedura dla każdej strony internetowej – o ile oczywiście jej właściciel poważnie myśli o biznesie internetowym. Audyt przeprowadza specjalista za pomocą adekwatnych narzędzi. Daje on całościowy wgląd w witrynę i każdą z jej podstron. Ocenia panujący na niej ruch. Stwierdza, co należy zmienić, aby jej widoczność w wyszukiwarkach wzrosła. Wówczas użytkownicy często i chętnie odwiedzają ją w konkretnym celu.

Autorytet domeny

Ocena wystawiana stronie, oscyluje między wartościami 1-100. Co się na nią składa? Wiele czynników. W dużym stopniu o jej wysokości przesądza ranga odnośników, które prowadzą do Twojej witryny. Te powinny pochodzić ze stron o dobrej renomie i przede wszystkim związanych tematycznie z Twoją witryną. Korzyści płynące z wysokiego autorytetu domeny są kluczowe. Znacząco wpływają na jej pozycję na liście wyszukiwań.

Backlinki

Odnośniki prowadzące do Twojej domeny, znajdujące się na innych stronach. Istotna jest nie tylko ich ilość, ale przede wszystkim jakość. Stosunkowo szybko i łatwo da się pozyskać setki linków, ale ich wartość będzie prawie że zerowa. Lepiej poświęcić więcej czasu, aby zdobyć kilka porządnych odnośników. To one w dużym stopniu przesądzają o sukcesie Twojej strony i firmy.

Bot

Zwany również pająkiem czy pełzaczem, czyli robot na usługach danej wyszukiwarki. Zostaje “wpuszczony” na stronę i analizuje jej dane, od struktury po zawartość. Chodzi o to, by poruszał się po witrynie prędko i sprawnie – pomocne tu jest dobrze przemyślane linkowanie wewnętrzne – pozwala to osiągnąć stronie wyższą pozycję w wyszukiwarkach.

Cloaking

Jedna ze strategii nieetycznego pozycjonowania. W skrócie polega na podmienianiu treści strony – aby co innego widział internauta, a co innego do indeksacji otrzymał robot wyszukiwarki. Chodzi o to, żeby pozycjonowana strona uzyskała lepsze miejsce w rankingu wyszukiwań. Przy czym korzyści są krótkotrwałe. Strony praktykujące cloaking są banowane i usuwane z indeksów wyszukiwarek.

CMS (Content Management System)

Platformy usprawniające oddzielanie treść strony od jej wyglądu. Za jego pomocą serwis WWW tworzy się łatwo. Podobnie jest z edytowaniem oraz dalszą rozbudową witryny. Do najpopularniejszych tego rodzaju oprogramowań zalicza się WordPress. Przyczyniły się do tego m.in. niezliczone skórki, tematy czy wtyczki – dzięki nim szybko i przejrzyście tworzy się własne strony internetowe.

Content marketing

Promowanie się poprzez treść, czyli zawartość strony. Wlicza się w to wszystkie teksty znajdujące się na witrynie i jej podstronach. Poza tym istotne są opisy meta, głównie title oraz description. Zawartość merytoryczna witryny musi przykuć uwagę internauty oraz wyczerpująco udzielić mu odpowiedzi na zadawane pytania.

Duplikaty treści

Występowanie tego samego tekstu w kilku różnych miejscach, czyli unikalnych adresach URL. Zaleca się, aby każdą z podstron cechowała niepowtarzalna zawartość. Internauta sprawniej i z większą przyjemnością porusza się w obrębie witryny. I co równie ważne, robot wysłany przez wyszukiwarkę wie, którą stronę – pozycjonowaną przez Ciebie – ma indeksować. Warto wiedzieć, że w skrajnym przypadku Google karze domenę z dużą ilością powielonej treści.

Kanibalizacja słów kluczowych

Zjawisko przeładowania strony pozycjonowanymi frazami (również poprzez nieprzemyślane linkowanie wewnętrzne). Te wzajemnie się pożerają, tracą zupełnie na wartości. W takim wypadku robot wyszukiwarki gubi się w gąszczu słów kluczowych i ostatecznie zamiast docelowej indeksuje całkiem przypadkową, obojętną pod kątem SEO podstronę.

Keyword density

Zagęszczenie słów kluczowych. Mówiąc krótko: stosunek procentowy występowania na stronie słów kluczowych względem pozostałych wyrazów. Przykładowo, jeśli na 100 słów kluczowe pojawia się dwa razy, wówczas jego zagęszczenie wyniesie 2%, co, na marginesie, jest dobrym rezultatem. Przy czym zdania co do najkorzystniejszego stopnia zagęszczenia słów kluczowych są mocno podzielone. Zalecamy zachowanie reguły “złotego środka”.

Ważne jest, by z tym nie przeszarżować. Praktyka przeładowania stron kluczowych to z ang. keyword stuffing. Praktyka ta, co zrozumiałe, nie jest dobrze odbierana zarówno przez internautów (czytany tekst brzmi sztucznie), jak i algorytmy wyszukiwarek.

Link building

Wciąż jedno z podstawowych zadań sztuki pozycjonerskiej. Chodzi tu o pozycji strony w rankingu za pomocą rozbudowanej sieci linków. Najważniejsze znaczenie ma to, aby te były wartościowe oraz pochodziły z różnych źródeł. Ważne również, aby odpowiednio do nich dobrać anchor tekst. Poza tym w cenie jest systematyczność pozyskiwania linków.

Metatagi (description i title)

Krótkie, zawierające słowa kluczowe teksty. Warto je odpowiednio sformułować. Są bowiem elementami, które widzi internauta wpisujący słowo czy frazę, na którą pozycjonujesz daną podstronę. Często właśnie poprzez znaczniki title oraz description po raz pierwszy komunikujesz się ze swoim odbiorcą. Wiemy, jak istotne jest pierwsze wrażenie. Ważne więc, byś zaciekawił użytkownika interesującym opisem.

Meta tagi

No follow

Komenda umieszczana w kodzie HTML informująca roboty, aby nie indeksowały wybranych przez Ciebie podstron serwisu. Omijane są te, które nic nie znaczą pod względem pozycjonowania.

Przeciwne funkcje pełni atrybut do follow.

SERP (Search Engine Results Page)

Strona z wynikami wyświetlającymi się w internecie na wpisane w wyszukiwarce zapytanie. Składają się z tytułu strony, adresu oraz treściwego opisu. Wyróżniamy wyniki organiczne oraz sponsorowane. Pierwsze są naturalne, natomiast drugie płatne – tworzy się je w programie Google Ads.

wyniki w SERPACH

Słowa/frazy kluczowe

Słowa lub frazy, po których wpisaniu internauta trafi na stronę z Twoją ofertą. Dlatego ważne jest, by wybrać odpowiednie słowa lub dłuższe frazy (long tail keywords), liczące z reguły do czterech wyrazów. W przypadku tych ostatnich często są to pytania wpisywane przez użytkownika w okienko wyszukiwarki. Liczy się to, aby być widocznym na popularne frazy zapewniające Ci nie tylko odwiedzających, ale i zainteresowanych ofertą klientów. Można łatwo wypozycjonować stronę na wiele słów, ale co z tego, skoro nikt lub tylko nieliczni ich użyją w trakcie swych poszukiwań?

Terminów związanych z SEO jest oczywiście znacznie więcej, postanowiliśmy zamieścić tu tylko te najczęściej używane i najprzydatniejsze. Zapoznanie się z nimi pewnie ułatwi Ci nawiązać kontakt z ekspertem SEO.