Na naszym blogu poruszyliśmy już temat influencer marketingu. Jak pamiętacie, w tym rodzaju marketingu nie jest ważny sposób komunikacji, a autor, czyli influencer. Liderów opinii można sklasyfikować, biorąc pod uwagę różne kryteria. Poznajmy je!

Influencer marketing – podział liderów opinii

Istnieją trzy kryteria, według których można wyłonić poszczególne typy liderów opinii:

  • Motywacja
  • Branża
  • Kanał komunikacji

Nie da się wrzucić wszystkich influencerów do jednego worka – każdy z nich jest inny i dociera do innego grona odbiorców. Nietrudno też domyślić się, że każdy z nich będzie opiniował zupełnie inny produkt bądź usługę. Uporządkujmy świat influencerów, aby w każdym momencie wiadomo było, z którym najlepiej w danym momencie podjąć współpracę.

Motywacja

Influencerzy z tej grupy wyróżniają się różnym poziomem wiedzy, doświadczenia i zaangażowania. Uprawiają różne style komunikacji i aspirując do miana autorytetu poprzez wchodzenie w wartościowe relacje ze swoimi odbiorcami. Mamy tu do czynienia z różnymi osobowościami, którzy podejmą się zróżnicowanej tematyki i kreacji. Trudno jednoznacznie sklasyfikować szczegółowe typy liderów w tej grupie, ale można wyłonić najważniejsze z nich.

  • Idol – zrzesza wokół siebie najwięcej odbiorców i cieszy się ogromną popularnością i rozpoznawalnością. Jest ulubieńcem internautów, wyraża siebie poprzez twórczość i przekaz. Porusza różnorodną tematykę i jest ceniony za swoją błyskotliwość, wszechstronność, światopogląd i atrakcyjność. Ma lekki styl, czasem bywa kontrowersyjny. Jest znany nawet wśród tych którzy nie śledzą regularnie jego poczynań w internecie. Jest na bieżąco i chętnie o tym mówi. Przykładem może być Tomek Tomczyk, Maciej Frączyk, Krzysztof Gonciarz bądź AbstrachujeTV.
  • Ekspert – posiada wiedzę i atrakcyjnie ją przekazuje. Jest zawsze na czasie, uchodzi za trendsettera. Może być branżowcem, dziennikarzem, doradcą, testerem czy pasjonatem. Chętnie dzieli się swoimi doświadczeniami. Ekspertem stanie się gracz, pasjonat nowych technologii, DIY, gotowania czy internetu. Posiadają najbliższe relacje ze swoimi odbiorcami. Najbardziej znani influencerzy w kategorii eksperckiej to Michał Sadowski, ReZigiusz, twórcy blogów parentingowych (np. bakusiowo.pl).
  • Lifestyler – skupia się głównie na stylu życia, porusza tematykę spędzania wolnego czasu. Specjalizuje się w modzie, urodzie, designie, jedzeniu i podróżach. Kreuje i wyłapuje trendy, a poprzez silny wpływ na swoich odbiorców staje się dla nich wzorem do naśladowania. Nie unika poważnych tematów, ale głównie skupia się na przyjemniejszej stronie życia. Obok idola generuje największy zasięg i najwyższą siłę oddziaływania na odbiorców. Przykłady lifestylerów to Kamil Pawelski (ekskluzywnymenel.pl), Ewa Grzelak-Kostoglu (Red Lipstick Monster), czy Katarzyna Tusk.
  • Aktywista – angażuje się w ruchy społeczne, zwraca uwagę na ekologię. Krytycznie podchodzi do kwestii politycznych, propaguje idee i określony styl życia. Jasno określa swój poglądy i umiejętnie angażuje odbiorców, którzy uwielbiają go za odwagę, szczerość i bezkompromisowość, często popartą niepoprawnością polityczną. Znajdziemy tu Katarzynę Monikę Sadło (Kataryna), czy Joannę i Thomasa Albothów.
  • Artysta – fotografuje w ramach opisu. Amator bądź profesjonalista, porusza różnorodną tematykę z zakresu lifestylu, podróży, ludzi, mody i sportu. Silnie propaguje swoją osobowość, co widać na jego profilach społecznościowych. Typem artysty jest na przykład Bartek Pogoda lub Tomek Fryszkiewicz.

Branża

Z racji tego, że odbiorcy preferują media dedykowane konkretnym zagadnieniom, większość influencerów porusza się wokół ściśle określonej tematyki. Era blogów w formie pamiętników jest u schyłku, więc kluczową sprawą jest zaangażowanie odbiorców w inny sposób. Najwięcej odbiorców skupia się wokół podróży, ale grupa miłośników kulinariów jest zaraz za nimi. Popularne beauty guru i szafiarki są nieco mniejszą grupą, ale to wciąż podium. Najmniej popularni są influencerzy zajmują się pamiętnikami, firmami bądź biznesem. Zainteresowanie odbiorców rośnie wraz z tym, im bardziej rozrywkowa bądź popularna jest branża, w której porusza się dany influencer.

Platforma komunikacji

  • Blogerzy – ogólnodostępne medium. Obecnie najbardziej popularne są blogi tematyczne i poradniki. Media społecznościowe skutecznie wypierają blogi pamiętnikowe. Blogerzy już nie są amatorami, a profesjonalnymi twórcami, którzy uzupełniają swoje wpisy zdjęciami i filmami. Budują zasięgi i są aktywni w mediach społecznościowych.
  • Youtuberzy – największa grupa influencerów. Odbiorcy coraz chętniej oglądają wideo – wynika to z zaniku czytelnictwa. Zasięgi youtuberów są ogromne i spora liczba internautów deklaruje oglądanie treści video.
  • Facebookowcy – korzysta z niego każdy influencer. Twórcy w ten sposób wchodzą w interakcje ze swoimi odbiorcami, organizują dyskusje, promują nowe materiały. Z racji tego, że algorytm Facebooka znacznie ogranicza zasięg, nie jest to medium nadrzędne, a uzupełniające.
  • Instagramerzy – drugie (zaraz po Facebooku) medium społecznościowe, służące do uzupełniania głównej działalności. Szczególnie aktywni są twórcy zajmujący się tematyką beauty i mody.
  • Snapchaterzy – niegdyś traktowany jako medium dla nastolatków, dziś jest platformą do prowadzenia działań marketingowych i reklamowych, głównie reklamy natywnej i storytellingu. Użytkownicy aplikacji wykazują wysoką aktywność, co coraz chętniej wykorzystują marki.
  • Twitterowcy – najbardziej opiniotwórcze medium. Spotkamy tam głównie dziennikarzy, polityków, ekonomistów i innych ekspertów z różnych branż.

Dzięki klasyfikacji influencerów, marki rozpoczynające przygodę z influencer marketingiem zyskują praktyczną wiedzę, która pozwoli im zaoszczędzić czas i pieniądze przy planowaniu działań promocyjnych. Lider opinii powinien być spójny z wizerunkiem marki, dobrany pod kątem cech charakterystycznych, właściwych dla potrzeb podmiotu wchodzącego z nim we współpracę.