Czym jest CTA? Aby przybliżyć Wam to i inne zagadnienia z dziedziny marketingu, stworzyliśmy kompendium wiedzy. Dzisiaj kolejne hasło z zakresu marketingu.

CTA – Call To Action, czyli „wezwanie do działania”, ma za zadanie nakłonić użytkownika do natychmiastowej reakcji. Reakcja najczęściej dotyczy zakupu danego produktu bądź usługi, ale także np. podania danych w formularzu. Często zachęca też do kliknięcia w link czy przeczytania artykułu. Call to action zwykle używane jest w formie wyrażeń rozkazujących (“zapisz się teraz”), albo stwierdzających (“czytam więcej”).

Żadna kreacja reklamowa nie ma racji bytu bez sprowokowania użytkownika do wykonania pożądanej przez nas reakcji. Jeżeli reklama nie zachęca użytkownika do podjęcia działania – nie będzie efektywna. Aby zwiększyć efektywność reklamy, zwłaszcza kreowanej za pomocą banerów czy akcji mailingowej, zaleca się użycie CTA, wzywającego odbiorcę do akcji.

CTA – formy

Kampania prowadzona za pomocą materiałów graficznych zazwyczaj zawiera call to action w postaci elementu zamieszczonego na grafice. Często jest to button (stylizowany „przycisk”), który zawiera krótki komunikat – zwykle jedno- bądź dwuwyrazowe hasło. Jego treść powiązana jest z charakterem kampanii i celem, jaki ma osiągnąć. Ze względu na charakter kreacji, działanie call to action można podzielić na:

  • w kampaniach wizerunkowych, ukierunkowanych na wysoki zasięg lub o zadaniu informacyjnym, call to action przybiera postać zachęty, np. “Sprawdź, Czytaj”, “Zobacz”. Zachęcający charakter CTA pozwala na zachowanie swobody między nadawcą i odbiorcą komunikatu. Odbiorca nie czuje też nachalności komunikatu i nie odczuwa nacisku ze strony nadawcy.
  • kampanie efektywnościowe pozwalają na bardziej intensywny, wyrazisty wydźwięk CTA. W tym wypadku ma on bezpośrednio wpłynąć na wykonanie konkretnej akcji. Przeprowadzając konkurs posługujemy się sformułowaniem “Weź udział”, a prowadząc działania o charakterze e-commerce, zachęcamy bezpośrednio wrotami “Kup”, “Zamów”. Jeżeli zależy nam na pozyskiwaniu kontaktów (leadów), CTA przybiera formę “Zapisz się” czy “Dowiedz się więcej”.

Stosując buttony wzywające do działania należy trzymać się jednej zasady – stosujemy tylko jedną formę call to action. Korzystanie z większej ilości wezwań, może skutkować rozproszeniem uwagi odbiorcy, a także wywołać zamieszanie w jego świadomości konsumenckiej. Nie mniej ważną kwestią jest dopasowanie CTA do otoczenia, w jakim występuje. Projektowanie buttona obejmuje również takie zagadnienia jak kształt, rozmiar, kolor i położenie. Wezwanie do działania musi być widoczne, ale nie przytłaczające swoim rozmiarem, kolorem czy nachalnym komunikatem. Niedopuszczalne jest także umieszczanie CTA wśród wielu komunikatów, ponieważ nie będzie on widoczny.

W zależności od grupy odbiorców, do której chcemy dotrzeć, nasze wyzwanie powinno przybrać odpowiedni charakter. Nie da się równoznacznie określić, jakie wezwanie zadziała w danej chwili. Tak jak w przypadku badań fokusowych reklamy – wezwanie powinno być testowane i analizowane. Najlepszym rozwiązaniem jest przygotowanie kreacji z kilkoma różnymi CTA i porównywanie ich wyników, aby wybrać najbardziej optymalny wariant.