Czy zastanawiałeś się kiedyś, co stoi za zasięgiem publikowanych postów na Facebooku i dlaczego post nie dociera do wszystkich fanów Twojego fanpage? Publikujesz nowe posty, wymyślasz coraz lepszy content, angażujesz użytkowników… a zasięg się nie zwiększa. No chyba, że włączysz reklamę. Istnieje bowiem algorytm, EdgeRank. Co to jest i jak to wszystko działa, dowiesz się, czytając dalej.

EdgeRank, czyli co odpowiada za zasięgi postów

EdgeRank to algorytm określający wyświetlane postów w aktualnościach użytkowników.  Odpowiada na kilka ważnych dla każdego administratora pytań: czy ten wpis jest atrakcyjny? Czy angażuje użytkowników? Jeśli tak, to jaką konkretnie grupę? Czy warto pokazać go większej ilości fanów? To EdgeRank decyduje, czy nasz post ma jakąś wartość, czy jest do niczego. Kiedy tak zdecyduje, możemy się pożegnać z dużym zasięgiem, ponieważ utnie go bez litości i skrupułów.

Z czego składa się EdgeRank?

EdgeRank jest wypadkową trzech czynników: Time Decay, czyli aktualność wpisu, Affinity – intensywność reakcji i Weight – wagi aktywności. W rzeczywistości wygląda to tak: jako administrator strony musisz tworzyć coraz ciekawsze, bardziej angażujące posty, ponieważ EdgeRank uniemożliwia dotarcie postu do wszystkich fanów strony. Dobrze, żeby post budził emocje i prowokował użytkowników do aktywności: kliknięcia Lubię to!, skomentowania lub udostępnienia.

Aktualność wpisu

Oznacza świeżość i aktualność wpisu. Im post nowszy, tym większe prawdopodobieństwo, że zostanie on wyświetlony. Czy zauważyłeś, żeby na wallu wyświetlały Ci się posty starsze niż kilka dni? To właśnie EdgeRank. Na czynnik Time Decay ma wpływ: konsekwencja publikowania wpisów oraz regularność. Jeśli wiesz, w jakich godzinach fani strony są najbardziej aktywni, dostosuj publikację wpisu do ich dostępności na Facebooku. Jednak stale obserwuj zachowania, testuj czas dodawania postów, zapisuj obserwacje i analizuj wyniki. Takie dane będą, z punktu widzenia prowadzenia profilu, o wiele bardziej wiarygodne, niż jakiekolwiek ogólnodostępne statystyki.

Intensywność reakcji

Czyli to, z kim i w jaki sposób najczęściej użytkownicy komunikują się na Facebooku. EdgeRank ocenia, które statusy dany użytkownik lubi, które wpisy komentuje, które udostępnia i w przyszłości wyświetla częściej aktualności właśnie z tych stron lub od tych użytkowników. Co ważne, najbardziej istotne są obustronne działania, tak więc aby wskaźnik Affinity był wyższy, ważna jest interakcja z obu stron: komentarze do wpisów strony i odpowiedzi na te komentarze. Wpisem, który ma na celu angażowanie fanów jest post w formie pytania, który zachęca do dyskusji.

Waga

Weight to po prostu waga postu i jego aktywności. Znaczy to, że premiowane są te aktywności, które wymagają od użytkowników większego zaangażowania. Kliknięcie Lubię to! pod postem nie wymaga wielkiego wysiłku. Widać to po większości publikowanych postów: zazwyczaj najwięcej kliknięć to właśnie lajki. A nie może być tak łatwo. Dlatego najwyżej w skali znajdują się udostępnienia, które „ważą” dla EdgeRank więcej niż komentarze, a te ważą więcej niż reakcje, kliknięcia Lubię to! ważą natomiast najmniej.
Ważny jest tutaj także typ treści. Dla algorytmu „lepszy” jest czysty tekst, niż zdjecie i to sam tekst będzie częściej wyświetlany. Jednak to zdjęcie albo video jest bardziej angażujące i szybciej uzyska większą wagę (i zasięg) dzięki aktywności użytkowników niż post tekstowy. A jeśli post zdobędzie pozytywny odbiór, to automatycznie zostanie wyświetlany pozostałym fanom.

Najczęstsze błędy

  • Publikując wpisy na facebookowym profilu warto pamiętać, że użytkownik nie lubi czytać długich i skomplikowanych komunikatów. Krótkie i konkretne treści, najlepiej publikowanie z ciekawym elementem graficznym, zdjęciem lub obrazkiem, najbardziej przykuwają uwagę fanów. Ale ważne jest także urozmaicenie: dodawanie postów z grafikami, z linkami do strony www lub z plikami video, a także postów z czystym tekstem.
  • Kolejnym bardzo częstym błędem popełnianym przez administratorów jest usuwanie opublikowanych wpisów, w których pojawił się błąd. Usuwanie wpisów obniża wyniki w algorytmie, przez co kolejny post będzie miał obniżony zasięg. Dlatego pamiętaj, żeby dokładnie zaplanować post, sprawdzić tekst i poprawić ewentualne błędy. Jeśli będziesz chciał to zrobić po opublikowaniu, możesz wiele stracić.
  • Tak jak już wyżej wspomnieliśmy, nie opieraj swoich działań na Facebooku na ogólnodostępnych statystykach, badaniach czy poradnikach. Jako administrator konkretnego profilu testuj różne rozwiązania. Ważne jest, żeby publikować nowe treści, zapisywać obserwacje i je analizować. A facebookowe statystyki ułatwią Ci to zadanie.
  • Chcesz sprzedać swoją usługę? Dobra, Facebook Ci w tym pomoże. Ale nie twórz wpisów o czysto sprzedażowym charakterze. Jeśli wymuszasz kliki w tytułach, Facebook bez wahania zmniejszy zasięg Twojej publikacji.
  • Nie kombinuj i nie staraj się oszukiwać, bo EdgeRank wykryje każde oszustwo. Jest to możliwe, ale jak myślisz kto jest sprytniejszy: Ty czy algorytm? Możesz chwilowo zyskać lepszą pozycję, ale czy uda Ci się ją utrzymać na długo? Pamiętaj, że taktyki publikacji postów szybko mogą się zmienić, że pojawiają się coraz to nowsze funkcje i zawsze miej z tyłu głowy zasady, jakimi rządzi się Facebook.

EdgeRank to matematyka, która dla zwykłego użytkownika Facebooka nie ma wiekszego znaczenia. Nawet jeśli jako administrator zrobisz wszystko poprawnie, nikt nie zagwarantuje Ci, że organiczne zasięgi będą większe. Ponieważ EdgeRank sprawia, że średni zasięg wpisu to ok. 5% wszystkich fanów danego profilu. Dlatego najważniejsza jest interesująca treść oraz zaangażowanie odbiorców, którzy na nią zareagują i obronią post przed zapomnieniem w algorytmie EdgeRank.