Ścieżka zakupowa klienta
Nikt nie lubi zbędnych komplikacji i problemów. Dodatkowo – ludzie w dzisiejszych czasach bywają niecierpliwi. Dotyczy to również w bardzo …
Nikt nie lubi zbędnych komplikacji i problemów. Dodatkowo – ludzie w dzisiejszych czasach bywają niecierpliwi. Dotyczy to również w bardzo dużym stopniu sklepów internetowych. Tym bardziej, że zniecierpliwiony czy sfrustrowany klient bardzo szybko wyjdzie z Twojego sklepu i zacznie przeglądać ofertę konkurencji.
Im mniej komplikacji, tym lepiej
Niezmiernie ważne jest dopracowanie UX sklepu. Termin UX oznacza User Experience. Można w nim zawrzeć całość „doświadczeń” lub „wrażenia z użytkowania”, jakie wywiera na kliencie przeglądanie kategorii, wyszukiwanie produktów oraz proces składania zamówienia.
Można się tu kierować zasadą KISS – Keep It Simple, Stupid! Chodzi o takie dopracowanie sklepu, aby korzystanie z niego było łatwe i wygodne oraz nie wprawiało klienta w zakłopotanie.
Warto dopracować każdy aspekt sklepu: logicznie i jasno ułożyć kategorie produktów; stworzyć czytelne opisy wraz z dobrymi zdjęciami; ułatwić przeglądanie dzięki filtrowaniu; uprościć dodawanie do koszyka oraz proces zamówienia.
Poniżej przygotowaliśmy kilka wskazówek, dzięki którym możesz dopracować użyteczność swojego sklepu.
Era mobilności
Rośnie liczba zakupów dokonywanych w sklepach internetowych poprzez przeglądarki w telefonach i tabletach. Dlatego bardzo istotne jest wykończenie responsywnej wersji sklepu w taki sposób, aby zakupy były jak najprostsze.
Twoja strona może wyglądać elegancko i atrakcyjnie na komputerze, natomiast na telefonie musi być przede wszystkim funkcjonalna i łatwa w obsłudze.
Nie każdy lubi się rejestrować
Liczba osób, które porzucają proces zamówienia w momencie, kiedy trzeba wypełnić formularz rejestracyjny przekracza 25%. To całkiem spora liczba zamówień, które przechodzą Ci koło nosa.
Z punktu widzenia właściciela sklepu, który musi przyjąć zamówienie, przetworzyć płatność i wysłać towar z odpowiednią etykietą nie ma większego znaczenia, czy klient się zarejestruje. Ważne, żeby podał właściwe dane.
Oczywiście pozostawienie adresu e-mail jest dla Ciebie korzystne, ponieważ dzięki temu możesz klienta informować o promocjach czy przypominać mu o porzuconych koszykach. Jak jednak widać – spora część klientów nie jest na początku w ogóle zainteresowana, aby mieć konto w Twoim sklepie.
Opcje są dwie: możesz zrezygnować z obowiązkowej rejestracji i pozostawić klientowi wybór. Druga to zachęcenie go do rejestracji, np. poprzez zaoferowanie jednorazowej zniżki na kolejne zamówienie – tylko dla zarejestrowanych klientów.
Pozbądź się “rozpraszaczy”
Wiele jest takich sklepów internetowych, gdzie co rusz wyskakują pop-upy. Okienka wyjeżdżają z lewej i z prawej strony. Tu zachęta do zapisania się do newslettera, tam „Polub nas na Facebooku”. Aby dotrzeć do strony głównej, czasami trzeba pozamykać najpierw kilka okienek.
Jeżeli już klient doda produkt do koszyka i rozpocznie składanie zamówienia absolutnie nie wybijaj go z rytmu i uprość proces finalizacji zamówienia.
Uprość formularze
Jeżeli klient postanowi się zarejestrować, spraw, aby formularz był jak najprostszy, czytelny i zrozumiały. Nie proś go o dane, które Ci się nie przydadzą. Wymagaj tylko tych, które są niezbędne do wysyłki towaru i wystawienia dokumentu sprzedaży.
Kilka dobrych praktyk:
1. Pozwól na autouzupełnianie. Jeżeli klient już wpisywał dane w formularzu łatwiej mu będzie złożyć zamówienie, dzięki autouzupełnianiu
2. Oznacz poprawnie i błędnie wypełnione pola w czasie rzeczywistym. Jeżeli klient wpisze jakieś dane i będą one poprawne – z boku pola możesz wyświetlić znaczek „ok”. Jeśli niepoprawne – pojawi się znaczek „błąd, prosimy poprawić”.
Metod jest kilka, można wyświetlić ikonki, słowa, albo podświetlić pole na kolor zielony lub czerwony.
Jeżeli taka weryfikacja będzie odbywała się na żywo, zaoszczędzisz klientowi czasu i przeładowywania strony. Często zdarza się, że namierzenie błędnie wypełnionego pola wymaga nie lada wysiłku. Uprość to.
3. Dane kontaktowe i sklepu umieść w widocznym miejscu.
4. Nie ukrywaj kosztów wysyłki. Klienci nie lubią być zaskakiwani na końcu.
5. Uprość metody wyboru sposobu dostawy. Bardzo często np. w przypadku Paczkomatów sklep wymaga od klienta podania dodatkowych danych, jak choćby kodu pocztowego. Można to zdecydowanie uprościć i przestawić w formie listy wyboru.