Gdy prowadzisz kampanię reklamową Google Ads, możesz natrafić na różne przeciwności. Dobrze więc w porę zapoznać się z niektórymi zagadnieniami. Pozwoli Ci to wystrzec się przed błędami, które popełniają inni. Trudności te nieraz wiążą się z GTIN czy ITF.

Co to jest GTIN?

I czemu powinieneś do tego przywiązywać tak dużą wagę? Zacznijmy od początku. Jest to numer, unikalny dla każdego z produktów. Skrót GTIN w rozwinięciu brzmi: Global Trade Item Number. To on wszak identyfikuje artykuł w sposób jednoznaczny. Jeśli umieścisz je w swojej kampanii produktowej, wówczas internauci z dużą łatwością ją odnajdą. Co ważne, kiedy przesłanemu produktowi nie przypisałeś rzeczonego identyfikatora lub określiłeś go poprzez błędny parametr – znacznie trudniej przyjdzie Ci go wypromować za pośrednictwem Google!

kod gtin

Stosując atrybut GTIN przesyłasz rozmaite wartości, m.in.: EAN (w Europie, złożony z 13 cyfr), ISBN (również 12-cyfrowy, odnoszący się do książek) czy ITF (14-cyfrowy numer identyfikujący zbiór produktów).

Czemu to jest takie ważne?

Czemu to takie ważne, by każdy artykuł miał swój numer GTIN? Otóż dzięki niemu ściśle przyporządkujesz oferowany przez siebie produkt do adekwatnej kategorii. Dodatkowo – wyślesz więcej informacji na jego temat, właściwie – wszystkie niezbędne. Zyskujesz gwarancję – pomijając losowe przypadki, na które nie masz wpływu – że odbiorca Twojej reklamy ujrzy to, co powinien zobaczyć. Przykładowo zamiast roweru nie wyświetli mu się żółta łódź podwodna. Może istotnie całkiem ładna, ale nie tego oczekiwał nasz internauta!

Opisując stykuły właściwymi identyfikatorami dokładasz starań, aby kampania produktowa przebiegała sprawnie, możliwość wystąpienia pomyłki jest znacznie mniejsza.

Niektóre produkty występują w kilku wersjach (dotyczy to np. koloru czy rozmiaru), co wówczas należy zrobić? Rekomendujemy, abyś do każdego z nich przesłał indywidualny numer. Dzięki temu nie dojdzie do nikomu niepotrzebnych nieporozumień.

Natomiast, kiedy dana rzecz ma więcej niż jeden unikalny identyfikator, prześlij dodatkowe atrybuty produktu wraz z jego wszystkimi dostępnymi wartościami.

Poza tym każdy niezidentyfikowany produkt jest z automatu odrzucany przez system Google Merchant Center. Wiąże się to z tym, że Twoja oferta e-commerce nie wyświetli się w katalogu  Google Shopping. Tym samym pomniejszysz znacznie potencjał promocyjny swojej oferty. Za wszelką cenę należy tego unikać!

brakujący gtin w kampanii produktowej

Produkty bez numeru GTIN

Wypada nadmienić, że pewne kategorie produktów nie muszą być oznaczane numerem GTIN. Ma to miejsce, gdy:

  • sprzedajesz je pod szyldem własnego sklepu;
  • stanowią części zamienne;
  • produkowane są na zamówienie (na przykład koszulki z nadrukiem-życzeniem);
  • mają walory zabytkowe, historyczne;
  • i w kilku innych jeszcze przypadkach…

Wówczas zobowiązany jesteś przesłać dane wyrobu, na które składają się nazwa marki oraz numer seryjny przedmiotu.

Jak mam odnaleźć GTIN?

Zwykle nie jest to specjalnie skomplikowana czynność. Najczęściej pożądany numer znajduje się tuż pod kodem kreskowym produktu. Jeśli jednak z jakichś powodów nie możesz odnaleźć owego numeru, skontaktuj się z jego dostawcą lub producentem. Chcąc tego uniknąć, przejrzyj otwarte katalogi produktów:

 Nie pozwól, aby taki szczegół wpłynął negatywnie na końcowy wynik mądrze prowadzonej kampanii Google Ads!