Insight, czyli ukryta potrzeba konsumencka, leży u podstaw marketingu. Każdy marketingowiec wie, że umiejętne targetowanie przekazów i treści jest kluczem do sukcesu kampanii i działań prowadzonych na rzecz budowania wizerunku marki czy podnoszenia sprzedaży. Czym są insighty i jak się nimi posługiwać? W tym artykule zajmiemy się psychologicznym aspektem uprawiania sztuki marketingu.

Czym jest ten cały insight?

Insight jest próbą postawienia się na miejscu odbiorcy naszego komunikatu. Za pomocą insightów ujawniamy motywacje i pragnienia konsumentów – na tapetę bierzemy te z nich, o których z różnych przyczyn nie mówi się głośno. Dlatego w języku marketingu mówi się o nich “ukryta potrzeba”. Dzięki posługiwaniu się insightami ujawniamy prawdę o przyczynach zachowania klienta, szczegóły dotyczące świata w którym żyje, a także mówimy o rzeczach, które lubi. Aby zacząć posługiwać się insightami, trzeba zdać sobie sprawę z tego, że to nie cechy produktu determinują wzbudzenie potrzeby posiadania w kliencie. Dotarcie do jego najbardziej skrywanych potrzeb i motywacji będzie o wiele bardziej korzystne. Zauważcie, że te reklamy i komunikaty, które bazują na insightach, są najbardziej skuteczne i zapadające w pamięć. Stąd już coraz bliżej do uplasowania się w “top of mind”, czyli głęboko w świadomości konsumenta. Insight to silne narzędzie, z którym nasza grupa docelowa utożsamia się w pełni.

Na czym polega technika?

Największy szkopuł w tym, że insight nie jest tak łatwy do odnalezienia, jak się wydaje. W świecie marketingu i reklamy porównuje się go do eureki, olśnienia, a nawet – w skrajnych przypadkach – “big idea”. Tak czy inaczej – odnaleziona już potrzeba może się okazać banalną, a na taką wpaść najciężej. Weźmy na przykład Danio – insightem w tym przypadku jest to, że mały głód może denerwować jeszcze bardziej, niż ten duży. Snickers również wpadł na najprostszy z możliwych pomysłów – będąc głodnym nie jesteś sobą! Oba przykłady są smaczne, praktyczne, ogólnodostępne i tanie, więc w parze z tymi insightami tworzą doskonałą kreację. Nie inaczej było z jeszcze prostszymi artykułami – karton mleka, do którego otwarcia nie potrzeba nożyczek, albo większy słoik przecieru pomidorowego, do którego bez problemu zmieści się duża łyżka – niby proste rozwiązania, ale skuteczne poprzez umiejętne wychwycenie potrzeby konsumenta. Tylko gdzie szukać inspiracji do odnajdowania insightów?

W poszukiwaniu potrzeb

Aby umiejętnie wychwytywać ukryte potrzeby konsumenckie, należy znać naturę ludzką. Idealnym kandydatem na poszukiwacza potrzeb jest psycholog, który zna się na człowieku i jego zachowaniach, a także motywacjach. Inspiracje do unikalnych insightów znajdują się w otaczającym nas świecie. Do ich wychwycenia potrzeba bystrego, jasnego umysłu – chociaż często nie obędzie się bez talentu. Baczne obserwacje zachowań ludzkich pozwalają na odnalezienie tej jedynej myśli przewodniej, która idealnie utożsami się z oczekiwaniem konsumentów. Jedna z agencji zajmującej się marketingiem pewnej sieci handlowej całe dnie spędziła w marketach, aby przysłuchiwać się rozmowom klientów i obserwować ich wybory. Dzięki temu wyłonił się insight, który został ulokowany w podstawie późniejszych działań marki. Podobno w ten sposób powstało hasło “Mądry wybór”. Insighty wyłaniają się również na podstawie licznych badań i analiz, często bazują na trendach i przyzwyczajeniach. Czy znaleziony przez Ciebie insight działa? Wypróbuj go na grupie testowej!