Teksty SEO
Przyjęło się twierdzić, że kto chce odnieść sukces w biznesie, musi najpierw zaistnieć w sieci. Popyt na e-marketing wzrasta. Coraz więcej ofert kieruje się do copywriterów SEO. Odpowiedzmy sobie na pytanie, jak nim zostać.
Jak pisać teksty SEO?
Copywriter pisze teksty na zamówienie. Z reguły nie ogranicza się do wąskiego zakresu tematów. Chyba że wyrobił sobie renomę i zajął interesującą go niszę. Powinien jednak być dość oczytany i wszechstronny. Z równą, bądź porównywalną, łatwością napisze tekst o zabytkach Suwalszczyzny, jak i metodach ocieplania stropu.
W języku polskim termin “pisarz” brzmi poważnie i nobilitująco, przypisuje się go poważnym twórcom, rzadziej dziennikarzom prasowym. W kulturze anglojęzycznej “writer” to każdy, kto pisze. Jego pochodną jest pojęcie “copywritera”. Wciąż jakby się nie docenia pracy copywriterów. A pomyśleć, że bez nich bylibyśmy pozbawieni ogromnej ilości wartościowych tekstów.
Równie istotne jest to, że wie, jak i gdzie szukać informacji. Szybko je zdobywa i ze sobą łączy. Używając obcej terminologii, ale już zadomowionej w żargonie branżowym, przeprowadza “risercz” (research), czyli “rozpoznanie”.
Pracuj nieustannie nad warsztatem
Co powinien umieć copywriter SEO?
Zacznijmy od podstaw. Każdy, kto chce pisać, bez względu na to, czy myśli o tworzeniu powieści, publikowaniu dla prasy papierowej lub specjalizacji w pisaniu tekstów internetowych, musi mieć zdolność formułowania myśli za pomocą słów. Od człowieka pióra wymaga się, by bazował na pisarskim warsztacie. Kategoria “natchnienia” schodzi tu na dalszy plan.
Cenione jest za to rzemiosło; trzeba więc być rzemieślnikiem słowa. Jeśli malarz przedstawia swoją wizję świata za pomocą farb i płótna, rzeźbiarz kształtuje w materii, takiej jak kamień, marmur czy glina, tak pisarz wie, jak łączyć ze sobą wyrazy, aby jak najcelniej wyrażały myśl i zamiary.
Aby tego dokonać, musi poznać reguły gramatyki, ortografii, składni – więc zasady poprawnej pisowni. Dobrze, jak wyczuwa rytm języka, jest wyczulony na jego melodię. Dopiero na bazie zdobytej wiedzy i uzyskanych umiejętności można brać się za praktykowanie tego wymagającego rzemiosła.
Jak być w tym dobry? Odpowiedź jest krótka: pisać, pisać… i wciąż pisać. Nie zniechęcać się po pierwszych, dość średnich próbach. Nikt nie rodzi się jako kompletny mistrz w swojej dziedzinie, nawet taki Stefan Żeromski. „Popioły” poprzedził orszak zdecydowanie mniej wybitnych dzieł.
Mówi się nieraz o predyspozycjach, wrodzonych zdolnościach do czegoś lub nawet o darze nadprzyrodzonym. Niektórym pisanie przychodzi łatwiej, to prawda, mają pewną przewagę. Nie da się ukryć – różnimy się między sobą. Jednak większość osiąga się poprzez cierpliwą, żmudną i satysfakcjonującą pracę.
Ucz się i bierz przykład z innych
W miarę pisania pisanie wejdzie Ci w krwiobieg, stanie się wręcz Twoim nawykiem. Formułowanie zdań, kształtowanie dłuższej wypowiedzi stanie się Twoją drugą naturą.
Istotne tu jest, by równie dużo czytać. Dzięki temu poznajesz strukturę i prawidłowości dobrze napisanych tekstów. Masz punkt odniesienia do własnego pisarstwa. Być może warto włączyć do niego niektóre sprawdzone już i chętnie wykorzystywane przez innych twórców chwyty i triki?
Pomyśl o kursie pisania. Nawet jeśli już piszesz od jakiegoś czasu – zawsze przecież można coś poprawić lub spojrzeć na dotychczasowe prace świeżym okiem.
Niektórzy krytykują taką formę nauki. Mówią z lekkim zadęciem – że zawodu pisarza nie da się wyuczyć, nie jest to fach taki jak inny i wymaga czegoś więcej.
Jesteśmy odmiennego zdania. Jeżeli włoży się w to dużo wysiłku i dobrej woli – można w tej dziedzinie osiągnąć naprawdę wiele!
Specyfika słowa w sieci
Kolejna sprawa. Inaczej się pisze treści umieszczane w internecie, a inaczej drukowane na papierze. O tym musi wiedzieć copywriter SEO. Nie ma miejsca na to, by stopniowo zaciekawiać internautę. Tekst od razu musi wywrzeć na nim wrażenie. Wielką wagę przywiązuje się tu do nagłówków. Już z nich e-czytelnik dowiaduje się, czy znajdzie tu pożądaną treść. Często szuka odpowiedzi konkretne pytanie. Źle skonstruowane nagłówki zniechęcą go do dalszej lektury.
Z kolei te dobre zainteresują go zawartością strony oraz proponowaną ofertą. Tafiają w punkt, nie ciągną się, ani też nie są zbyt krótkie i ogólnikowe. Panuje tutaj niepodzielnie reguła “złotego środka”.
Z myślą o użytkowniku
Poza tym copywriter kieruje swe słowa do klientów. Niech nie zapomina, aby im coś obiecać – coś czego nikt im dotąd w takiej formie nie zaoferował. Propozycja musi zostać subtelnie wkomponowana w tekst. Zbyt nachalne nawoływanie do skorzystania właśnie z Twojej oferty zniechęci odbiorców, zwłaszcza co bardziej świadomych konsumentów.
… I bocie indeksującym
Copywriter SEO wie doskonale, jakie są zasady dobrego tekstu SEO. Poza tym, że jest po prostu dobry, skutecznie pozycjonuje daną witrynę. Specjalista zna wagę i hierarchię nagłówków. Potrafi z głową nasycić materiał słowami kluczowymi.
Bezbłędne operowanie słowem sprawia, że treści internetowe wyglądają naturalnie i przyjaźnie, nie odstraszają internautów, przy okazji przyciągając roboty indeksujące.