Być może spotkałeś się już z pojęciem strony one page. Jednak nie wiesz dokładnie, czym się charakteryzują tego rodzaju witryny. Dobrze poszerzyć tę wiedzą. Całkiem możliwe, że to właśnie taki rodzaj strony idealnie się sprawdzi pod kątem Twojej działalności gospodarczej. Przeczytasz tu, kiedy warto zdecydować się na witrynę one page.

Czym jest strona one page?

Najpierw wyjaśnijmy, jak się definiuje strony one page. Bywa, że utożsamia się je z landingami (stronami docelowymi), ale jest to spore uproszczenie. Oczywiście one page jest zarazem stroną docelową, lecz ta nie zawsze jest stroną one page. Nieco to zawikłane, ale jest to temat na inny artykuł.

Czym jest portal typu one page? Najprościej rzecz ujmując – jest to serwis internetowy składający się z jednej strony. Na niej umieszczona zostaje cała oferta usługowa czy produktowa firmy.

Tego rodzaju strona oczywiście nie jest tak rozbudowana jak domena z dziesiątkami podstron.. Ale jej skuteczność opiera się na czymś zupełnie innym. Sprawdza się tam, gdzie zawodzą inne, bardziej skomplikowane rozwiązania.

Internauta odwiedzający naszą stronę nie ma tak dużego pola wyboru, jak w przypadku standardowych, kompleksowych serwisów. I o to właśnie chodzi! Nie rozprasza go rozbudowane menu, mnogość usług, produktów – nie traci wątku, nie gubi się w bezmiarze możliwości. Nie błąka się po mało istotnych sekcjach strony. Nawigacja na tego rodzaju stronie odbywa się bardzo płynnie. Właściwie jest tylko jedna opcja przemieszczania się – z góry na dół i z powrotem. Wszystko, co istotne, widzimy już po jednym kliknięciu myszką czy przewinięciu kółkiem. Naraz, na jednej stronie, widać wszelkie ważne informacje dotyczące naszej oferty.

Jest bardzo ważna zaleta takiego rozwiązania – odbiorca niczego nie przeoczy. A sami dobrze wiemy, jak łatwo poprzez odnośniki oddalić się od pożądanego przez nas celu. W przypadku witryny one page już to nam nie grozi. To my wyznaczamy internautom prostą ścieżkę, którą mają podążać.

Dla kogo jest to najlepsze rozwiązanie?

Na pewno dla tych, którzy dopiero rozkręcają swój biznes i nie mają jeszcze szerokiego wachlarza produktów czy usług. Na jednej stronie pomieszczą akurat całą swoją ofertę. Stronę składającą się z wielu podstron trudno by było zapełnić interesującymi materiałami, poza tym wyglądałoby to nienaturalnie. Teksty internetowe muszą być treściwe. A w tym przypadku wystarczy  szybki rzut oka odwiedzającego, by zapoznał się z Twoją propozycją i uwierzył w Twój profesjonalizm.

Poza tym tego rodzaju strony świetnie się sprawdzają w przypadku firm, które prowadzą ściśle określoną działalność, na przykład handlują konkretnym produktem. Klient od razu do Ciebie trafi. Jego uwaga  skupia się na danej rzeczy – a Ty w jego oczach zyskasz opinię eksperta w swej wąskiej branży.

Jeśli na przykład jesteś hodowcą modliszek i straszyków, przygotuj dwie takie strony: jedną skupiającą się na zielonym i zabójczo groźnym insekcie, drugą na łagodniejszych straszykach. Odbiorca od razu natrafi na to, czego zapragnie.

 

Przykład dobrze wykonanej strony one page
Przykład czytelnej i wysoce estetycznej strony one page

Przejrzystość, prostota, estetyczny wygląd

Jeśli uznasz, że one page to strona dla Ciebie, dowiedz się, jak powinna wyglądać – aby jak najpełniej realizowała swoje funkcje. Przede wszystkim musi być atrakcyjna wizualnie. Zanim użytkownik sieci przeczyta teksty, jego uwaga kieruje się na obrazy – czyli zdjęcia, grafiki, itp.

Możesz poszukać inspiracji na stronie z ciekawymi witrynami one page.

Do znudzenia powtarza się o decydujących sekundach. Mówi się, że masz 30 sekund, aby zainteresować odbiorcę. To bardzo mało, prawda, ale i wystarczająco dużo, by osiągnąć ten cel.

Strona one page powinna się cechować przejrzystą szatą graficzną, więc wszelkie ozdobniki, esy-floresy czy inne finezje są tu zupełnie niepotrzebne, tylko by zaszkodziły. Postaw na schludny oraz prosty design – żeby nie rozpraszać potencjalnych klientów. Przykładowo: pulsująca rozgwiazda wywrze wrażenie na internaucie, niewątpliwie, ale nie w tym sensie, jakiego byś oczekiwał.

Elementy graficzne niech będą zarazem funkcjonalne. Korzystaj ze strzałek czy kółek, które wyodrębnią, czytelnie wskażą na zasadnicze treści.

Na koniec wspomnijmy o zaletach finansowych rozwiązania one page. Na pewno uruchomienie i utrzymanie takiej strony jest znacznie tańsze niż prowadzenie rozbudowanego serwisu WWW.