Chromoterapia znana jest z wpływu na rozwój i życie człowieka. Nasze preferencje co do kolorów odzwierciedlają nasz charakter i nie rzadko podejście do życia. O tym, że kolory w są niezwykle ważne, wiedzą też eksperci ds. marketingu i reklamy, ponieważ konsumenci często podejmują decyzje zakupowe właśnie pod wpływem kolorów. Pożądana wartość w przekazach jest więc ukazywana za pomocą chwytliwych sloganów, przykuwającej uwagę prezentacji i właśnie kolorów.

Jak kolory decydują o kupnie?

Marketing ściśle powiązany jest z rozmaitymi badaniami wśród konsumentów. Wyniki rozmaitych badań pokazują, że aż 65% klientów kieruje się kolorem przy zakupie. Barwy mają ogromny wpływ na ludzkie zachowania, dlatego producenci zwracają uwagę na to, w jakim kolorze jest ich produkt i opakowanie. Barwy wpływają nie tylko na emocje, ale także reakcje fizyczne. Pokazując tę tezę na przykładzie: światło czerwone wywołuje o ponad 12% szybszą reakcję u człowieka niż światło innego koloru. Ponadto – kolory ciepłe szybciej przykuwają uwagę niż barwy zimne. Branie pod uwagę kolorów jest ważne przy planowaniu kampanii marketingowej i reklamowej.

Kolory a reklama i marketing

Jeżeli chcemy wykorzystać potencjał drzemiący w oddziaływaniu kolorów w marketingu i reklamie, zwróćmy uwagę na fakt, że niemal każdą barwę można dopasować do klienta. W efekcie przyciągniemy za ich pomocą uwagę odbiorcy do marki.

Kolor czerwony

Czerwień to barwa zaliczana do bardzo intensywnie oddziałujących emocjonalnie kolorów. W praktyce oznacza to, że jeżeli chcemy wykrzyczeć coś w stronę klienta tak, aby mieć pewność, że odebrał nasz przekaz, śmiało możemy użyć tego koloru. Słowa “okazja”, “taniej”, “promocja” wyróżnione tą barwą, z pewnością zwrócą uwagę odbiorcy w pierwszej kolejności. Czerwień stymuluje podejmowanie błyskawicznych działań, a kojarzona jest z niebezpieczeństwem, adrenaliną, miłością czy energią. Czerwień idealnie nadaje się do marketingu samochodów sportowych, ale także napojów energetycznych, gier czy artykułów związanych z miłością.

Kolor pomarańczowy

Pomarańcz to cecha energii i radości. Utożsamiamy go najczęściej z determinacją ludzi młodych, ale także z ich pasją i zaangażowaniem. Kolor pomarańczowy najczęściej wykorzystywany jest w branży spożywczej, ponieważ wpływa on na zwiększenie apetytu.

Kolor żółty

Pierwszym skojarzeniem z kolorem żółtym jest słońce, a więc przywodzi na myśl ciepło, promienność, radość i szczęście. Żółty sprawdza się dzięki temu w marketingu produktów dla dzieci i najmłodszych. Wykorzystujemy go również w przypadku reklam usług turystycznych. Kolor żółty utożsamiany jest z wyluzowaniem, więc nie jest kojarzony z elegancją lub prestiżem.

Kolor zielony

Ten kolor z kolei kojarzony jest z naturą i spokojem. Koi zdenerwowanie i jest ściśle związany z bezpieczeństwem. Między innymi z tego powodu sygnalizacja świetlna jest oznaczona tym kolorem wtedy, kiedy można się poruszać. Kolor zielony szczególnie umiłowała branża medyczna, ale także spożywcza i te firmy, które chcą być kojarzone z bezpieczeństwem człowieka.

Kolor niebieski

Główne elementy utożsamiane z tą barwa to prawda, mądrość i stabilizacja. W naturze kojarzy nam się z wodą i niebem, dlatego marketingowcy wykorzystują tę barwę do promowania produktów związanych z czystością i wodą właśnie. Kolor niebieski nie powinien być wykorzystywany w marketingu branży spożywczej, ponieważ woda gasi pragnienie i tłumi apetyt.

Kolor czarny

Z jednej strony kojarzony ze śmiercią i złem, z drugiej strony utożsamiany z elegancją, prestiżem, tajemniczością i przywództwem. Jako zaletę barwy czarnej wykorzystuje się fakt, że wpasowuje się w niemal każdą formę działalności, ponieważ może tworzyć parę z dowolnym kolorem, co nie wpłynie na zaufanie do marki. W marketingu wykorzystuje się czarny również do podkreślenia faktu posiadania wysokich standardów.

Kolory w marketingu – podsumowanie

Na przestrzeni lat w marketingu wielu firm nie tylko zmieniały się logotypy, ale i barwy. Niektóre marki stosują naprzemiennie kilka barw, aby wyróżnić inne produkty. Wskazówki dotyczące doboru kolorów mogą posłużyć przede wszystkim początkującym przedsiębiorstwom, które poszukują odpowiedniej barwy dla swojej działalności.