Marketing mix – czym jest model 4P?
Marketing mix, czyli kompozycja marketingowa, to zbiór elementów, dzięki którym możemy oddziaływać na rynek.
W podstawowej wersji marketing mix mówimy o modelu 4P, ale praktyka marketingowa wykazała, że model można rozszerzyć do 5P, a nawet 7P. W dzisiejszym artykule zajmiemy się podstawą marketingowych rozważań, czyli wersją 4P.
Marketing mix 4P
Jak sama nazwa wskazuje, kompozycja składa się z czterech elementów. Z języka angielskiego są to price (cena), product (produkt), place (miejsce, dystrybucja) i promotion (promocja). Te cztery składniki okazują się kluczowymi i podstawowymi składnikami opracowywania skutecznych kampanii reklamowych. Czym jest każdy ze składników?
Price (cena)
jest składową ściśle powiązaną z pozostałymi elementami koncepcji marketing mix. Na jej wysokość wpływa wiele czynników związanych z wydatkami na reklamę, kosztami dystrybucji, a także kosztami wytworzenia samego produktu i jego wartością dla nabywców. Cenę można kształtować na wiele sposobów. Niektóre marki będą stawiały na jakość, przez co będą określały cenę mającą za zadanie stworzenie wrażenia elitarności dla nabywcy. Nowe firmy, które chcą szybko zbudować świadomość marki, na pewno sięgną po czasowo zaniżoną cenę, aby zdobyć dany segment rynku. Wraz z rozwojem e-commerce wzrosło znaczenie składowej. Dzięki licznym porównywarkom klient w łatwy sposób może porównać ceny i kupić tam, gdzie będzie taniej – nawet wtedy, gdy niska cena znajdzie się w sklepie, w którym zazwyczaj nie robi zakupów.
Product (produkt)
towar lub usługa w postaci fizycznej. Ta kategoria jest bardzo szeroka. Zaliczamy do niej właściwy produkt, ale także jego finalną wersję. Bierzemy tu pod uwagę zarówno charakterystykę produktu, jak i jego przydatność, innowacyjność i wyjątkowość. Opisujemy powiązane z nim emocje, estetykę, a także – w wersji finalnej – wygląd i funkcjonalność opakowania. Pierwotnie produkt znajdował się w centrum koncepcji kompozycji marketingowej, ponieważ to on ma zaspokajać potrzeby klienta i odpowiadać jego potrzebom. Mówiąc o produkcie, nie zapominajmy o cyklu życia produktu, a także o jego klasyfikacji według macierzy BCG. Faza życia, w której znajduje się produkt, tj. wejście na rynek, rozwój, dojrzałość i spadek, skutkujący wycofaniem, mają odzwierciedlenie w strategii promocyjnej, a także w cenie.
Place (miejsce, dystrybucja)
jakimi kanałami dotrzemy do klienta ze swoim produktem bądź usługą? Bierzemy tu pod uwagę zarówno lokalizację sklepów i punktów usługowych, jak i samo ułożenie produktu na półkach sklepowych, włączając w to konkretną pozycję na półce. Jeżeli produkt przeznaczony jest do dystrybucji poprzez e-commerce, trzeba wziąć pod uwagę możliwe opcje płatności – im więcej, tym lepiej. Nie mniej ważne są również warunki dostawy, czyli głównie koszt i czas.
Promotion (promocja)
nie jest marketingiem produktu, jak wielu błędnie definiuje ten element. Na promocję składają się reklamy, zarówno tradycyjne, jak internetowe, a także public relations wokół produktu i sprzedaż bezpośrednia. Promocja to temat rzeka, więc wystarczy krótko stwierdzić, że są to wszystkie działania, które mają za zadanie uświadomić klientów o nowym produkcie, zwiększyć sprzedaż i utrzymać ją na wysokim poziomie.
Zgodnie z teorią 4P marketing mix produkt musi posiadać odpowiednie cechy i właściwości, być dostępny we właściwym czasie i miejscu, a jego jakość bądź ekskluzywność określa umiejętnie dobrana cena. Nie zapomnijmy o promocji – bez niej klient nie będzie wiedział, że mamy dla niego nowy sposób spełnienia najskrytszych potrzeb.