Storytelling w marketingu
„Dziś – w czasach przesytu informacyjnego – w procesie budowania wizerunku najlepiej sprawdzają się mistrzowskie narracje, ogniskujące uwagę mediów i …
„Dziś – w czasach przesytu informacyjnego – w procesie budowania wizerunku najlepiej sprawdzają się mistrzowskie narracje, ogniskujące uwagę mediów i opinii publicznej oraz wspomagające osiągnięcie sukcesu daleko wykraczającego poza własne środowisko czy branżę”.
Eryk Mistewicz – Konsultant polityczny, autor strategii marketingu narracyjnego
Nie ma co ukrywać – każdy z nas lubi słuchać ciekawych i intrygujących historii. Zapewne niejednokrotnie z zapartym tchem daliście się porwać opowieści przedstawianej w telewizji lub na bezpośrednich spotkaniach. Umiejętność tworzenia narracji powstała wiele tysięcy lat temu, o czym świadczą przekazywane z pokolenia na pokolenie przeróżne i niezliczone legendy, mitologie, czy historie religijne.
Wraz z rozwojem komunikacji i nowych technologii, sztuka tworzenia i rozprzestrzeniania historii znalazła również swoje zastosowanie w branży marketingowej. Tak oto z połączenia tradycji i nowoczesności powstał zyskujący coraz większą popularność storytelling, czyli sztuka tworzenia i budowania marki, produktu lub kampanii marketingowej za pomocą odpowiednio skonstruowanych opowieści.
Jak słowa kierują naszym mózgiem
O potędze wykorzystywanych historii i słów przekonało się już wielu naukowców dzięki przeprowadzonym badaniom. Środki masowego przekazu również korzystają z tej techniki budując tym samym swoją oglądalność. Tak naprawdę codziennie jesteśmy ze wszystkich stron bombardowani słownymi technikami i manipulacjami, jednak nie zawsze jesteśmy w stanie je wyłapać. W większości przypadków nieświadomie dajemy się uwikłać w przyswajaną opowieść. Przykład?
189 tysięcy euro … Za taką kwotę pewien nabywca zakupił sześcioletniego Volkswagena Golfa należącego do papieża Benedykta XVI. Niby nic w tym nadzwyczajnego, w końcu nie codziennie możemy stać się posiadaczami papieskiego samochodu. Sytuacja jednak nabiera nowego znaczenia, gdy okazuje się, że przedstawiona przez sprzedawcę historia była sformułowana nieco “nad wyraz”, wszak właściwym użytkownikiem samochodu był jedynie kardynalski sekretarz, a sam papież nigdy nim nie kierował, ponieważ nie posiada nawet prawa jazdy. Jednak nabywcy to nie przeszkadzało! Przecież opowieść była jasna – zakupił samochód papieski, a ten jest wart każdej ceny!
Potęga dobrej narracji w marketingu
Przedstawiliśmy już Wam przed chwilą, że odpowiednio skonstruowana historia daje nieocenione efekty. Teraz zastanówmy się, dlaczego dobry storytelling jest aż tak imponująco skuteczny.
Przede wszystkim chodzi o odwołanie do potrzeb i pragnień odbiorcy komunikatu. W odróżnieniu od czystych liczb, czy twardo przedstawionych faktów, opowieść bazuje na emocjach i wyobraźni użytkowników za pośrednictwem obrazów, przez co zostaje ona zakotwiczona w ich pamięci. Co więcej, historia inspiruje i motywuje do działania, to właśnie ona wyróżnia dany produkt spośród mnóstwa innych konkurencyjnych odpowiedników. Patrzmy dalej – w przeciwieństwie do reklamy, porywającej opowieści znacznie trudniej się oprzeć. Po pierwsze dlatego, że coraz bardziej tracimy zaufanie do “atakujących” nas na każdym kroku reklam. Po drugie zaś, opowieścią możemy się dzielić, przenosić ją w grono naszych znajomych, czy rodziny, dzięki czemu uzyskujemy (pozorne rzecz jasna) poczucie ingerencji w nią sama. Na koniec, dzięki historii szybko orientujemy się w obowiązujących trendach, potrafimy w mgnieniu oka rozpoznać, co jest kluczowe dla danego produktu, czy marki.
Jak poprawnie stworzyć efektywną opowieść
Za najlepszy i najskuteczniejszy produkt na rynku, nabywcy są w stanie wydać niezliczoną ilość pieniędzy. I wcale nie trzeba epickiego produktu, by stworzyć z niego najbardziej pożądaną rzecz na rynku. Tylko w jaki sposób skutecznie stworzyć naszą historię, by przyniosła ona określone efekty?
O podstawowych elementach dowiedzieliście się już z naszej infografiki. Teraz jeszcze, w ramach zakończenia, kilka słów uzupełnienia. W branży e-marketingu, opowieść możemy stworzyć na jeden z dwóch sposobów – albo uczynimy opowieść bardziej zabawną, dzięki czemu zwiększymy interakcje z odbiorcą i jego udział w naszych działaniach, albo uczynić nasz produkt jedynym i wyjątkowym, celem zwiększenia jego wartości i prestiżu.
To, którą drogę wybierzemy dla naszych działań marketingowych, zależy tylko od naszych oczekiwań i możliwości. Jedno jest pewne – dobry storytelling to bezsprzeczna gwarancja sukcesu! Zatem do działa marketingowcy!