Skuteczny copywriting w kampaniach marketingowych
Wystarczy parę chwil spędzonych w sieci i kilka przejrzanych stron internetowych by zobaczyć, że współczesny rynek e-marketingu zalewa nas mnóstwem …
Wystarczy parę chwil spędzonych w sieci i kilka przejrzanych stron internetowych by zobaczyć, że współczesny rynek e-marketingu zalewa nas mnóstwem kuszących propozycji i odsłon tych samych produktów. Weźmy chociażby jakże prozaiczną rzecz jaką jest dla każdej kobiety tusz do rzęs. Rzęsy jak z reklamy, najlepszy tusz do rzęs, do 87% dłuższe rzęsy, uwodzenie przez olśnienie – wszystkie te hasła reklamowe sprawiają, że to właśnie ten kosmetyk jest najlepszy, najskuteczniejszy i najbardziej efektowny. Dlaczego właśnie produkty tej, a nie innej firmy wybieramy? Co sprawia, że przywiązujemy się do konkretnych marek? Odpowiedzi należy szukać u podstaw copywriting’u, czyli techniki tworzenia skutecznych treści i haseł reklamowych. Jak zatem zbudować efektywny tekst będący podstawą naszej kampanii marketingowej?
Określ cel i zrozum język klienta
Przede wszystkim musimy określić, co chcemy osiągnąć naszymi działaniami i do jakiej grupy docelowej będziemy kierować nasz przekaz. Inaczej będziemy się zwracać do młodzieży, a innego języka używamy w stosunku do np. biznesmenów. Jak powiedział David Ogilvy: “W reklamie liczy się to, co chcesz powiedzieć. Jak to powiesz, ma dużo mniejsze znaczenie”.
Tworząc hasła i kampanie reklamowe musimy spojrzeć na prezentowany przez nas produkt oczami naszego odbiorcy. Rozpoznać jego potrzeby, styl życia, czy priorytety. Pomogą nam w tym badania rynku, stanowiące obecnie doskonale rozwiniętą i zdefiniowaną naukę.
Przykuj uwagę i wywołaj emocje
Badania pokazują, że aż 80% odbiorców rezygnuje z dalszego czytania tekstu, jeśli nagłówek odpowiednio nie przykuje ich uwagi. Mamy zatem tylko jedną szansę, by proponowany przez nas produkt zadomowił się w świadomości klienta. Warto więc zainwestować w silny przekaz emocjonalny, obiecując odbiorcy niezliczone korzyści płynące z naszego produktu lub usługi. Wykorzystuj pytania retoryczne, bazuj na prawdziwych historiach, używaj słów kluczy, intryguj treścią, jak najbardziej personalizuj ofertę. Udowodnij, że to właśnie ten produkt jest niezbędny dla klienta i że to właśnie nasza propozycja spełnia wszelkie jego oczekiwania i potrzeby.
Dopieszczaj swoich odbiorców
Aby pozyskać na dłużej swoich klientów, nie wystarczy tylko jednorazowe zbudowanie zaufania, ale ciągłe i sukcesywne jego podtrzymywanie. Nadaj treści ludzki wymiar, by Twój odbiorca miał poczucie, że po drugiej stronie znajduje się żywa i prawdziwa osoba. Podziel się swoim sekretem, komplementuj adresatów swojego przekazu, używaj referencji dla budowania lepszych i bardziej stabilnych relacji, motywuj do działania.
Istotne znaczenie ma także jasność proponowanego przekazu. Teksty powinny być w miarę krótkie, ale treściwe. Zadbaj o spójność i przejrzystość wizualną prezentowanych materiałów. Jeśli “uraczymy” klienta mnóstwem form i kolorów, efekt zapewne będzie odwrotny od oczekiwanego. Jeśli prowadzisz konta na portalach społecznościowych, zwróć uwagę na regularną aktywność. Tworzenie wpisów jedynie “w wolnej chwili” negatywnie wpłynie na naszą wiarygodność i zaangażowanie w prowadzone działania.
Jak widać, tworzenie skutecznych kampanii reklamowych wcale nie jest takie łatwe, jakby mogło się to wydawać. Wyniki pokazują, że warto zainwestować wiele czasu i uwagi na stworzenie dobrego i efektywnego copywriting’u. Pamiętaj jednak, że nawet najbardziej szczegółowe porady należy dostosować do własnych warunków i możliwości.
Dbaj, planuj i wyróżniaj się, a marketingowy sukces będzie na wyciągnięcie ręki!