Wpisujesz zapytanie w okienku Google search i w ułamku sekundy otrzymujesz szereg odpowiedzi. Wyświetlają Ci się wyniki wyszukiwań, czyli SERPy. W liście rezultatów znajdują się linki prowadzące do witryn. Odnośniki te dzielimy na dwa typy. Zatem – organiczne oraz sponsorowane. Drugie z nich zwykle są wyżej usytuowane niż pierwsze, poza tym mogą się również wyświetlać z boku. Łatwo je od siebie odróżnisz. Linki sponsorowane są oznaczone jako “reklama” (Ad).

Niewykluczone, że zastanawiałeś się już nad tym, jak działają tego rodzaju linki i czy warto w nie inwestować. W niniejszym artykule udzielimy Ci odpowiedzi na owe pytania.

Jak działają linki sponsorowane

Na co już wskazuje ich nazwa – są opłacane. Wykładasz pieniądze, aby Twoja strona czy firma znalazły się wysoko na liście wyszukiwań. Eksponując w ten sposób swoją ofertę zyskujesz wartościowe odwiedziny.

Nawiasem mówiąc, przyjęło się uważać, że skoro za linki sponsorowane trzeba płacić, to wyniki organiczne są zupełnie bezpłatne. Jeśli się w to zagłębić, okazuje się, że i one pochłaniają koszty, nie wspominając już o trudzie, który trzeba w nie włożyć.

Co zrobić, aby wyświetlić reklamę

Wyjaśniliśmy sobie podstawowe kwestie, dobrze, lecz co trzeba zrobić, aby Twoja reklama wyświetlała się na liście wyszukiwań?

Otóż reklamodawca, kiedy już stworzył kampanię reklamową, wchodzi na aukcję. Są one dostępne praktycznie cały czas. Słowa kluczowe, jak wiadomo, mają swoją cenę. Oczywiście do najdroższych zaliczają się te najpopularniejsze. Znacznie tańsze są te, które rzadziej się wyszukuje.

Od jakości reklamy zależy to, jak wysoko się będzie pojawiała. Na jakość z kolei składa się kilka czynników. Reklama więc powinna:

  • Stanowić odpowiedź na zapytania internautów. Masz mało miejsca do wykorzystania, zatem umieść w okienku reklamy wyłącznie istotne informacje.
  • Słowo/słowa kluczowe muszą być ściśle powiązane z grupą reklam.
  • Niezmiernie istotne jest to, aby landing page, np. podstrona z oferowanym produktem, był “zgrany” z reklamą. Musi stanowić jej naturalne uzupełnienie. W innym przypadku internauta czuje się oszukany – a i Google nie patrzy na to przychylnym okiem.
  • Ważne są całościowe wyniki osiągane przez Ciebie. Brane są zatem pod uwagę nie tylko rezultaty bieżącej kampanii. Jak się więc okazuje, również poprzednie wpływają na powodzenie nowych działań.

Zalety wynikające z linków sponsorowanych

Zrzut ekranu z linkiem sponsorowanymNa pewno warto zainwestować w płatne kampanie na starcie biznesu. Wtedy, gdy Twoja firma dla większości użytkowników jest jeszcze anonimowa. Dobrze przeprowadzona kampania zapewni jej dobry start. Wielu użytkowników zacznie kojarzyć markę z danymi usługami czy produktami.

Niemniej i dla przedsiębiorstw z wyrobioną renomą każda okazja do promowania swojej oferty jest godna uwagi – jako dodatkowe źródło pozyskiwania wartościowych klientów.

Istotne jest również to, że zwracasz się bezpośrednio do użytkownika ze swoją propozycją. I nie robisz tego w sposób namolny, natarczywy. Kto chce, kto się zainteresuje Twoją reklamą, ten kliknie w link, aby natychmiast przenieść się na interesującą go podstronę.

Badania wykazały, że większość użytkowników Sieci nie zwraca uwagi, na to czy link jest sponsorowany, czy też nie. Różnica wizualna jest bowiem subtelna.

Kampanie płatne bywają lekarstwem na słabe wyniki organiczne. Nieraz przebicie się na dobre pozycje naturalnych rezultatów jest trudne, wymagałoby to w niektórych przypadkach wielomiesięcznych starań. Jeśli w takim wypadku nie chce się wypaść z branży jedynym rozwiązaniem jest właśnie inwestycja w linki sponsorowane.

Poza tym kampanie reklam płatnych sprawdzają się w pilnych potrzebach. Zwykle w takich chwilach internauci korzystają z urządzeń mobilnych. A te, jak wiemy, są dobrze zintegrowane z kampaniami Google Ads.

O czym jeszcze należy pamiętać

Dogodne pozycje w SERPie są ograniczone. Jest to uciążliwe zwłaszcza w przypadku co bardziej obleganych zapytań. Wówczas, aby się przebić na dobre miejsce trzeba zakasować ofertę konkurencji. Przy mocno ograniczonym budżecie bywa to niezmiernie trudne.

Warto również wspomnieć o zjawisku określanym jako “banner blindness”, które należy przetłumaczyć jako “banerowa ślepota”. Polega to na tym, że co bardziej świadomi użytkownicy Sieci uodpornili się na linki sponsorowane. Zatem wręcz automatycznie przeciągają suwak wyszukiwarki na dalsze pozycje, w ten sposób przechodzą na najlepsze wyniki organiczne.

Kret, który choć się stara, niewiele widzi
Kret, który na pewno nie widzi banerów reklamowych

 

Generalnie – na pewno w wielu wypadkach należy, a w pewnych wręcz trzeba korzystać z linków sponsorowanych. Koniecznie zwróć przy tym uwagę, czy są opłacalne. W niektórych branżach ich skuteczność jest mniejsza, w innych większa. W każdym razie znaczące jest to, aby kwestię tę omówić z ekspertem Google Ads. Oszacuje on spodziewane zyski i zaplanuje  dla Ciebie efektywne kampanie.